تاثیر آلودگی هوا بر کاهش حس بویایی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، محققان با تجزیه و تحلیل پیامدهای قرار دریافت طولانی در معرض آلودگی هوا، نحوه اثرگذاری این نوع آلودگی را بر حس بویایی را ارزیابی کردند و دریافتند قراردریافت طولانی مدت در معرض آلودگی هوا موجب افزایش خطر از دست دادن حس بویایی به اندازه 1.6 تا 1.7 برابر می گردد.

تاثیر آلودگی هوا بر کاهش حس بویایی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، محققان دانشگاه جانزهاپکینز واقع در آمریکا با تجزیه و تحلیل اطلاعات 2.690 داوطلب بالاتر از 18 سال، دریافتند قرارگرفتن طولانی در معرض ذرات آلاینده با ابعاد کوچکتر از 2.5 میکرومتر موجب افزایش خطر از دست دادن حس بویایی به اندازه 1.6 تا 1.7 برابر می گردد.

به اعتقاد محققان علت این امر، محل استقرار عصب بویایی است که دقیقا در راستا حرکت ذرات آلاینده با ابعاد کمتر از 2.5 میکرون قرار گرفته است.

قرار است در مرحله بعدی این تحقیقات، تاثیر عوامل اجتماعی و مالی بر اندازه قرارگیری شهروندان در معرض ذرات آلاینده با ابعاد کمتر از 2.5 میکرون مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

آلودگی هوا یکی از تبعات اجتناب ناپذیر زندگی صنعتی است. آلودگی هوا نهمین عامل مرگ و میر و از کار افتادگی در سراسر دنیا است.

بر اساس آمار آلودگی هوا مرگ و میر را به طور کلی به اندازه 16 درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به اندازه 27 درصد، مرگ ناشی از سرطان ریه را به اندازه 28 درصد و خطر بروز حمله قلبی را به اندازه 75 درصد افزایش می دهد. قرارگرفتن در معرض آلاینده ها باعث افزایش مشکلاتی از قبیل آسم، بیماری های کبدی، و دیابت می گردد.

بر اساس آخرین آمار سازمان دنیای بهداشت، آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر دنیا می گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است از هر 10 نفر، 9 مورد هوایی را تنفس می نمایند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز از آلاینده هاست.

بر اساس این آمار، بیشتر افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند، در کشورهای فقیر و کم عایدی زندگی می نمایند. ترکیب آلودگی خانگی و فضای باز، عامل حدود هفت میلیون مرگ زودرس در سال است که عمدتا به علت سکته مغزی، بیماری های قلبی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه و عفونت های حاد تنفسی جان خود را از دست می دهند.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان دنیای بهداشت در خصوص آلودگی هوا

حدود 91 درصد از مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در کشورهای فقیر و کم عایدی رخ می دهد و بیشترین آمار متعلق به منطقه ها غربی اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

علاوه بر آلودگی هوای محیط باز، حدود سه میلیارد نفر در معرض آلودگی داخل خانه قرار دارند و از زیست توده، نفت و زغال سنگ برای پخت و پز و افزایش دما استفاده می نمایند.

استفاده از حمل و نقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله های شهری، مدیریت سوخت و خانه های کم مصرف از جمله برترین راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا هستند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "تاثیر آلودگی هوا بر کاهش حس بویایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر آلودگی هوا بر کاهش حس بویایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید