جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 16 دی ماه 99

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، گوی و میدان دوباره به دست شرکت های کوچک افتاده است. حداقل در 30 دقیقه ابتدای بازار امروز شرایط به این شکل بوده و شاهد رشد شاخص هم وزن و کاهش شاخص کل بورس هستیم. در این ساعات شاخص کل 9 هزار و 400 واحد معادل 68 صدم درصد عقب نشینی نموده و شاخص هم وزن رشد 44 صدم درصدی را پشت سر گذاشته. بعد 30 دقیقه از آغاز بازار، شاخص کل در محدوده یک میلیون و 365 هزار واحد قرار گرفته است و نماد های فملی، شستا، وبملت، خودرو، وپارس، وتجارت و شپنا بیشترین تاثیر را بر کاهش آن گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 16 دی ماه 99

یکه تازی نمادهای کوچک در بازار نزولی

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به وجود کاهش شاخص کل بورس در ابتدای معاملات، اکثریت بازار در دست نماد های سبزرنگ است. طوری که از مجموع 325 نماد معامله شده در بورس، 181 نماد در مدار صعودی قرار دارند و 144 نماد ازش سهام خود را از دست داده اند. در بازار فرابورس هم از مجموع 2225 نماد معامله شده، 157 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و 68 نماد فرایند نزولی دارند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 16 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

پیشتازی شرکت های کوچک به وضوح مشاهده می گردد. بازار به شرایط سه هفته قبل برگشته و در هر گروهی سمت راست سبزتر از سمت چپ نقشه بازار است. مثلا در گروه خودرو و ساخت قطعات که بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده، خودرو، خساپا، خگستر و خبهمن در آستانه صف فروش قرار دارند، اما در این سو شاهد رنگ سبز برای نماد های کوچک مثل خچرخش، خاور، ختور و خنصیر هستیم. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، عرضه حقوقی ها در سه بانک ملت، صادرات و تجارت کار دست این سه نماد عظیم داد. طوری که یک روز بعد از بازگشایی دوباره به مدار نزولی افتادند و بازار در پی جبران غیبت آن ها در ریزش هفته اخیر است. در کنار این سه، دی، وپارس و وپست هم فرایند نزولی دارند. هرچند در این گروه نماد های کوچک و سبزرنگی مثل وگردش و وکار هم به چشم می خورند. محصولات غذایی از وسط به دو نیم شده اند. غصینو، غبهار، غمهرا و غپینو ارزش سهام خود را از دست داده و در طرف مقابل غشاذر، غنوش، غگرجی و دیگر نماد های کوچک گروه سبزرنگ هستند. محصولات شیمیایی بازار متعادلی را تجربه می نمایند. عظیمتر ها مثل پترول، شگویا، بوعلی، نوری و فارس قرمزرنگ هستند و دور، دور کوچکتر هایی مثل شتوکی، وپترو، شکربن و شکلر است. دارویی ها امروز سراسر سبزرنگ هستند و شاهد بازگشت فرایند صعودی به نماد برکت هستیم. انبوه سازی ها به جز ثاخت، ثشاهد و ثنام با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. نماد های عظیم فلزی از جمله و فولاد و فملی ارزش سهام خود را ازدست داده، اما نماد های کوچک گروه مثل کویر، فپنتا و فروش در مدار صعودی حرکت می نمایند. بیمه ها، حمل و نقل، زراعت، لیزینگ ها، هتل و رستوران، ساخت دستگاه های ارتباطی، کاشی و سرامیک و ساخت محصولات فلزی از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

یک سوم بازار صف خرید دارند

از دیگر عجایب بازار منفی امروز اینجاست که حدود 198 نماد که 31 درصد بازار را تشکیل می دهند، صف خرید دارند. ارز مجموع صف های خرید در ساعات میانی معاملات امروز به حدود دو هزار و 760 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل تنها در 59 نماد معادل 9 درصد بازار سرمایه شاهد تشکیل صف فروش هستیم و ارز مجموع آن ها حدود هزار و 222 میلیارد تومان است. باید توجه داشته باشید که نماد های عظیم به واسطه بازارگردان فعالی که دارند، به سختی به صف فروش می فرایند و برای همین تعداد صف های فروش کمتر است.

غنوش؛ سنگین ترین صف خرید بازار

شرکت نوش مازندران که برای دوره ای رکورددار بازدهی یکساله در بورس بود، دوباره فرایند صعودی در پیش گرفته و امروز شاهد تشکیل صف خرید به ارزش 80 میلیارد تومان است که سنگین ترین صف خرید بعد از نماد تازه عرضه شده چخزر با ارزش 195 میلیارد تومان به حساب می آید. کوثر با صف خرید 75 میلیارد تومانی و اوان با صف خرید 74 میلیارد تومانی در رتبه های بعدی قرار دارند. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز می توان به عگیلا، رافزا، فرزین، وکار، وایران، فسپا، غشاذر، ونفت و حتاید اشاره نمود.

دی؛ سنگین ترین صف فروش بازار

نماد بانک دی در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. ارزش صف تشکیل شده توسط سهامداران این شرکت برای فروش سهام خود به حدود 158 میلیارد تومان می رسد. گدنا، پربازده ترین عرضه اولیه 99 که دیروز فرایند صعودی آن به خاتمه رسید، امروز در رتبه دوم سنگین ترین صف فروش با صف 146 میلیارد تومانی است. وکبهمن هم شرایط مشابهی دارد و برای آن صف فروش 58 میلیارد تومانی تشکیل شده. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین می توان به وتجارت، کماسه، خگستر، وبصادر، ولپارس و وبملت اشاره نمود. طوری که می توان گفت بانکی ها رکورددار صف فروش در بازار امروز هستند.

عرضه اولیه سپیدار؛ 60 هزار تومان کنار بگذارید

26 میلیون سهام شرکت سپیدار سیستم آسیا با نماد سپیدار فردا چهارشنبه 17 دی ماه به عموم سهامداران بورس عرضه می گردد. در این عرضه اولیه، هر نفر می تواند تا سقف 15 سهم به قیمت حداکثر سه هزار و 980 تومان باری خرید سپیدار سفارش خرید ثبت کند. این یعنی شرکت در این عرضه اولیه نهایتا 60 هزار تومان نقدینگی لازم دارد. البته در جریان عرضه اولیه در صورت مشارکت حدود 4.3 میلیون نفر مثل دفعات گذشته، احتمالا به هر نفر حدود شش یا هفت سهم سپیدار با ارزش 24 تا 28 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

جهت متفاوت برای شرکت های کوچک و عظیم

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز سه شنبه 16 دی ماه با کاهش 24 هزار و 269 واحدی به رقم یک میلیون و 350 هزار و 214 واحد عقب نشینی کرد. هرچند امروز شاخص کل فرایند نزولی داشت، اما شرکت های کوچک با رشد قیمت سهام، شاخص هم وزن را 63 صدم درصد افزایش دادند و باعث سبز شدن نقشه بازار شدند. امروز نماد های شاخص ساز از جمله فملی، فولاد، شستا، فارس، کگل، تاپیکو و وبملت بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز سه شنبه 16 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

هرچه از ابتدای ساعات معاملات فاصله گرفتیم، نقشه بازار بیش از پیش به رنگ قرمز درآمد. جچم پایین معاملات پایین بورس باعث شد امروز محصولات غذایی در صدر برترین گروه صنعت قرار بگیرند. اغلب نمادهای این گروه امروز سبزرنگ بودند و با افزایش قیمت سهام روبرو شدند. در طرف مقابل گروه خودرو و سخات قطعات امروز در صف فروش قفل شده بود. نمادهای کوچک و عظیم این گروه با فشار عرضه روبرو شدند و تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. ختور، خفنر و خاور تنها از جمله معدود نمادهای سبز این گروه بودند. محصولات شیمیایی دو رویه کاملا متفاوت در پیش گرفتند. بوعلی، پترول، شگویا، نوری، تاپیکو و شغدیر به عنوان عظیمان این گروه صف فروش داشتند و در طرف مقابل شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای شتوکا، شگل، شکربن و شکلر بودیم. صندوق های سرمایه گذاری ETF روز سختی را تجربه کردند. به خصوص دولتی ها یعنی پالایش و دارا یکم که امروز بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. فلزات اساسی هم مثل اغلب گروه های دیگر به دو تیم کوچک ترها و عظیمترها تقسیم شدند. کوچکترها مثل فروسریال کیمیا، کویر، فرزین و فپنتا عموما صف خرید داشتند و عظیمترها مثل فولاد و فملی در آستانه صف فروش قرار گرفتند. بانک ها و موسسات اعتباری از جمله قرمزترین گروه های بازار بودند. سه نماد عظیم یعنی وتجارت، وبصادر و وبملت که دیروز به رینگ معاملات برگشتند امروز شاهد تشکیل صف فروش بودند. وپارس، دی، ونوین، وملل و وشهر هم شرایط مشابهی داشتند. دارویی ها به جز برکت فرایند صعودی در پیش گرفته بودند. درست برعکس فرآورده های نفتی که برای یک روز دیگر با صف فروش و کاهش قیمت پنج درصدی کام سهامدارانشان را تلخ کردند. زراعت، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، رایانه، هتل و رستوران، اطلاعات و ارتباطات، ساخت دستگاه ها و لیزینگ ها از جمله گروه های سبزرنگ و هولدینگ ها، نهادهای اقتصادی، استخراج کانه های فلزی به جز کاما، سرمایه گذاری ها و مخابرات از جمله گروه های قرمزرنگ بازار بودند.

افزایش نسبی معاملات روزانه بورس

معامله گران بورس امروز بیش از 9.8 میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 500 هزار معامله به ارزش 10 هزار و 491 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات شش هزار و 758 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 17 هزار و 249 میلیارد تومان می رسد که نسبت به روز گذشته کمی افزایش پیدا نموده، اما با شرایط عادی بازار فاصله زیادی دارد. امروز نماد های برکت، شستا، خساپا، خودرو، غزر، ثبهساز و کاما فهرست پرتراکنش ترین نماد های بورسی را به خود اختصاص دادند. این فهرست در بازار فرابورس در اختیار نماد ها چخزر، بپیوند، زملارد، وسپهر، بگیلان، رافزا و پیزد بود.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 16 دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه شنبه 16 دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید