در نوروز چه به روز ماسوله می آید!

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، نوروز در این شهر کوچک تاریخی چه می گذرد؟

خطه شمال ایران همیشه در ایام عید میزبان مسافران زیادی است، شهر ماسوله هم در این ناحیه از جمله شهرهایی است که در ایام عید پر از مسافر می گردد و حدودا میزبان 16 هزار توریستی نوروزی هست. با توجه به مطالعات و آنالیز هایی که در این مورد اجرا شده، نشان می دهند شهر کوچک تاریخی ظرفیت ماسوله حدود 4 تا 5 هزار نفر به طور کلی جمعیت دارد، و این حجم از توریستی می تواند آسیب جدی وارد این شهر تاریخی بنماید. شاید برترین راه حل برای رفع کردن مشکل ترافیک سنگین خودرویی در ماسوله، توزیع توریست در طول سال برای سفر این شهر تاریخی باشد. در ادامه این مطلب خبرنگاران را همراهی کنید، تا ببینیم نوروز در این شهر کوچک تاریخی ماسوله چه می گذرد.

در نوروز چه به روز ماسوله می آید!

به گزارش خبرگزاری های رسمی، شهر ماسوله در فومن گیلان دارای قدمت تاریخی بوده و در سال 1354 با شماره 1090 در لیست میراث فرهنگی و طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. حتی این شهر کوچک در لیست موقت آثار یونسکو هم واقع شده است، با توجه به تمهیداتی که در مقابل توسعه عمرانی، انسانی و تخریب این شهر در نظر گرفته شده امید است این مجموعه تاریخی در لیست آثار تاریخی جهانی هم به ثبت برسد. شهر ماسوله در نوروز چهار برابر ظرفیت خود را به واسطه مهمان نواز بودن پذیرا می گردد و احتمال آسیب به این شهر به مرور بیشتر می گردد.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ماسوله، مصطفی پور علی در اینباره گفته است: این شهر کوچک در فومن گیلان جزء شهرهای قدیمی ایران است و از سال 1315 دارای شهرداری بوده است. بعلاوه او ادامه می دهد که مردم بومی ماسوله مهمان نواز مسافران نوروزی اند، و حتی در روزهای اوج حضور مسافران و گردشگران کوشش خود را برای مهمان نوازی و استقبال از گردشگران به کار می برند.

در طی جلسه ای که پورعلی با شورای راهبردی و کمیته فنی میراث فرهنگی ماسوله برگزار کردند، نتیجه گرفتند که با توجه به جمعیت شهر ماسوله که بین 4 تا 5 هزار نفر است ورود 16 هزار مسافر در ایام عید به این شهر کوچک تاریخی آسیب های جدی وارد می نماید، او اضافه می نماید: به فراخور حضور این جمعیت مسافر که متاسفانه بیشتر در ایام خاصی از سال وارد ماسوله می شوند، به مرور چیزی از ماسوله ارزشمند باقی نمی ماند، لذا باید براساس اندازه ظرفیت مجاز ، پذیرایی از گردشگران را انجام صورت پذیرد.

در نوروز مسافران چهار برابر بیشتر از ظرفیت شهر ماسوله به آن سفر می نمایند.

برای جلوگیری از این امر دو راه پیش روست:

  • اول اینکه باید شهر را توسعه داد تا سالانه بتواند ظرفیت 15 هزار مسافر را داشته باشد که در این شرایط، حفاظت ماسوله با چالش جدی روبرو خواهد شد. که با تغییر سیاست هایمان می توانیم به جای این که گردشگران در اسام خاصی از سال به سفر بروند این تعداد انبوه در طول سال توزیع گردد و در 12 ماه سال و فصول مختلف این مشکل را بتوانیم حل کنیم.
  • دومین راهی هم که برای این منظور در وجود دارد، این است که گردشگری ماسوله را از گردشگری غیرفرهنگی صرف به سمت گردشگری فرهنگی تغییر دهیم که البته تا به امروز تمهیدات و توسعه فعالیت های موزه ای و فرهنگی در این راستا شکل گرفته اند.

مصطفی پور، مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی ماسوله از رسانه های خواست که در معرفی جاذبه های گردشگری و محیط های طبیعی و تاریخی این شهر موثر دانست تا حضور گردشگران در طول سال توزیع گردد، بعلاوه وی با تاکید بر این که نه تنها ماسوله بلکه استان گیلان یکی از نقاطی است که به واسطه حضور بیش از حد گردشگران و مسافران نوروزی به این استان، آسیب می بیند، ادامه می دهد: تعطیلات پیوسته نوروزی بخشی از این مسایل را پیش می آورد، اتفاقی که کل گیلان با آن روبرو است. تهمیدات باید در سطح بالا و کلان کشور انجام گردد.

استفاده از شهر الکترونیک راهی برای نجات گیلان

او از جمله راهکارها در این زمینه را بحث شهر الکترونیک بیان می نماید و می افزاید: در این طرح کسی که از فومن قصد حرکت به سمت ماسوله را دارد، می تواند از ظرفیت و شرایط شهر مطلع گردد، اقامت ها را آنالیز کند و سپس برای آمدن یا نیامدن به ماسوله تصمیم گیری کند.

منبع: الی گشت

به "در نوروز چه به روز ماسوله می آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نوروز چه به روز ماسوله می آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید