راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان سبزی بکاریم؟

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، دیگر خبری از آن حیاط های پرگل و درخت و باغچه های بزرگ و پراز سبزی نیست. دیگر خبری از تربچه های خانگی و تره و شاهی و ریحان و جعفری نیست که کدبانوی خانه، هر روز صبح دسته، دسته آنها را بچیند و باز دوباره فردا باغچه پرشود از همان بو، همان سبزی و همان طراوت.

راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان سبزی بکاریم؟

دیگر خبری از عطر بوی خانه های قدیمی نیست ولی... شاید این روزها حیاط دیگر شخصی نیست و همه سهمی از آن برای رفت و آمد و پارک کردن خودروهایشان دارند ولی بالاخره هر کدام از ما یک بالکن کوچک و آفتاب گیر که داریم حالا اگر بالکن هم نباشد، یک گوشه دنج کنار یک بخاری و پایین یک پنجره نورگیر که هست... هست؟

پس اگر دلتان برای روزهای سبز و پر از سبزی قدیم تنگ شده و دلتان می خواهد خودتان سبزی خودتان را بکارید و برداشت کنید، دست به کار شوید. در این فصل شاهی، تره، تربچه، ریحان، جعفری و گشنیز را می توانید در خانه بکارید. بنابراین قدم اول خرید وسایل ضروری است.

اول یک گوشه دنج و دور از دسترس را برای باغچه خانگی تان پیدا کنید. مثلا جایی پشت بخاری و جایی زیر پنجره که آفتاب خوب به آن بتابد. یادتان باشد این باغچه باید دور از محل بازی بچه ها باشد. یک جای دنج و خوب تا سبزی ها جای خوبی برای رشد و استراحت داشته باشند.

بعد از پیداکردن مکان باغچه باید به فکر تهیه بذر مناسب باشید. بذرها را که تهیه کردید، یک روز قبل از کاشت، آنها را در آب ولرم بریزید تا خوب خیس بخورند. بعد از 24 ساعت بذرها را از آب در بیاورید.

خاک مناسب را به ارتفاع 15 سانتی متر درون جعبه چوبی تان بریزید و بعد بذرها را به صورت منظم روی خاک بریزید و پهن کنید و روی آن خاک بپاشید. یادتان باشد که بیشتر از دو سه میلی متر نباید روی بذرها خاک بپاشید و بعد روی آن را با روزنامه بپوشانید. بعد از این کار با یک آبپاش کوچک روزی دو تا پنج بار روی آن آب بریزید. جعبه چوبی را هم در یک محل گرم بگذارید. حداقل تا چهار روز باید در این محل بماند. بعد از چهار روز روزنامه را آرام آرام از روی جعبه چوبی بردارید و روی خاک آب بپاشید و جعبه را در معرض نور قرار دهید هرچه نور بیشتر به سبزی ها برسد بهتر است. در این مرحله سبزی ها دو تا سه میلی متر رشد نموده اند و شما آنها را می بینید.

بعد از دو تا سه هفته می توانید به سبزی ها کود طبیعی بدهید و بعد از چهار هفته سبزی ها آماده خوردن هستند.

فوت وفن

یادتان باشد هر بذر باید در یک جعبه خاکی جداگانه ریخته گردد. مثلا تره در یک جعبه ـ ریحان در یک جعبه گشنیز و ...

بعد از چهار هفته که سبزی ها آماده خوردن شدند دو روز پشت سر هم آنها را از ساقه بچینید تا پایه شان قوی گردد و کلی برایتان سبزی بدهند.

اگر سبزی هایتان آفت زد از هیچ سمی استفاده نکنید که خیلی خطرناک است. برترین راه این است که چند قطره الکل را در یک لیوان آب بریزید و به جای سم روی سبزی ها بپاشید و بعد که سبزی را چیدید خوب بشویید.

برای کود اصلا از کودهای شیمیایی استفاده نکنید. مقداری زغال را در خاک بریزید تا کربن آن از بیمار شدن خاک جلوگیری کند. ضمناً تفاله چای برترین نوع کود خانگی برای سبزی های شماست.

خاکستر چوب هم بی تاثیر نیست. کود برگ هم مناسب است.

شما فلفل، گوجه فرنگی، کدو و بادمجان هم می توانید در خانه بکارید. البته نشای این گیاهان در فصل تابستان پیدا می گردد، پس طرز کاشت این گیاهان هم بماند برای فصل تابستان.

یادتان باشد بذر زیادی برای یک جعبه چوبی نیاز ندارید. یک وقت نروید یک کیلو بذر مثلا تره خریداری کنید. به بذر فروش محترم بگویید 10 تا 15 گرم بیشتر نمی خواهید. یک باغچه دارید میزان غربیل. بذر تره کیلویی 10 هزار تومان است اما یادتان باشد شما فقط 10 گرم می خواهید.

منبع: همشهری آنلاین

به "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان سبزی بکاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای کم کردن هزینه های زندگی ، چگونه درخانه مان سبزی بکاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید