رژیمی برای دیابتی ها

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، دیابت یا بیماری قند به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا استفاده از هورمون انسولین پدید می آید. می دانید که انسولین در بدن ما از طریق غده لوزالمعده تولید و باعث می شود قند (مهم ترین منبع انرژی در بدن) مورد استفاده قرار گیرد. یکی از نخستین سوالاتی که بیشتر دیابتی ها از پزشک خود می پرسند سوال درباره نحوه تغذیه شان است. به همین دلیل از دکتر منوچهر جزایری، فوق تخصص بیماری های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسیده ایم دیابتی ها چگونه باید تغذیه کنند.

رژیمی برای دیابتی ها

رژیمی برای دیابتی ها

مصاحبه با دکتر منوچهر جزایری *

دیابت یا بیماری قند به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا استفاده از هورمون انسولین پدید می آید. می دانید که انسولین در بدن ما از طریق غده لوزالمعده تولید و باعث می گردد قند (مهم ترین منبع انرژی در بدن) مورد استفاده قرار گیرد. یکی از نخستین سوالاتی که بیشتر دیابتی ها از پزشک خود می پرسند سوال درباره نحوه تغذیه شان است. به همین دلیل از دکتر منوچهر جزایری، فوق تخصص بیماری های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسیده ایم دیابتی ها چگونه باید تغذیه کنند.

جناب دکتر! آیا تنظیم خورد و خوراک دیابتی ها می تواند به مقدار مصرف دارو در کنترل دیابت موثر باشد؟

ببینید؛ شما می توانید با برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگه داری وزن تان در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قندخون دست یابید. نگه داری وزن در مقدار طبیعی به کنترل چربی های خون و کاهش فشارخون هم کمک می کند. همیشه به یاد داشته باشید برنامه غذایی درست به اضافه فعالیت بدن منظم مساوی با کنترل قندخون است.

فرد مبتلا به دیابت چه طور می تواند به طور صحیح و بهداشتی غذا مصرف کند؟

استفاده از هرم موادغذایی به شما کمک می کند تا برای تغذیه صحیح از غذاهای متنوع استفاده کنید. زمانی که غذاهای متنوع می خورید، ویتامین ها و موادمعدنی لازم هم به بدنتان می رسد. بنابراین باید سعی کنید هر روز از هر گروه موادغذایی به طور متعادل استفاده نمایید. خب، یکی از این گروه های غذایی هم موادنشاسته ای است.

یعنی همان قند؟

بله، مواد نشاسته ای شامل انواع نان، غلات، حبوبات و انواع خمیرهاست و در هر وعده غذایی باید از موادنشاسته ای استفاده کنید.

برخی دیابتی ها فکر می کنند که اصلا نباید موادنشاسته ای بخورند؛ در حالی که شما دارید بر مصرف آن تاکید می کنید.

بله، تاکید می کنم و به آن دیابتی ها هم پیشنهاد می کنم چنین توصیه ای را هرگز اجرا نکنید؛ زیرا خوردن مواد نشاسته ای برای سلامت افراد دیابتی و غیردیابتی لازم و ضروری است. مصرف مواد نشاسته ای سبب کسب انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می گردد. البته غلات کامل مفیدتر از بقیه غلات است، زیرا باعث رساندن بیشتر مواد معدنی، ویتامین و فیبر به بدن می گردد. فیبر موجود در غذاهای گیاهی که جزیی غیرقابل جذب است به کارکرد درست روده ها کمک می کند.

یک واحد ماده نشاسته ای شامل چه غذاهایی است؟

بهترین راه برای خرید، پخت و خوردن مواد نشاسته ای را هم بفرمایید.

پیشنهاد می کنم نان های حاوی غلات کامل (نان سنگک و نان جو) تهیه کنید. همچنین سعی کنید مواد نشاسته ای پرچربی وسرخ شده مانند چیپس سیب زمینی، شیرینی و بیسکوییت کمتر مصرف کنید. هنگام تهیه ماست و شیر هم نوع کم چربی آن را انتخاب کنید و به جای سس مایونز از آب لیمو استفاده کنید.

آیا در انتخاب موادغذایی هم باید نوع کم چربی را استفاده کنیم؟

بله؛ در انتخاب مواد غذایی، انواع بدون چربی یا کم چربی را مصرف کنید و به جای کره، روغن حیوانی یا مارگارین از روغن مایع به ویژه ذرت و آفتابگردان استفاده کنید. همچنین سعی کنید تا حد امکان شیرینی، شکلات، ژله، آب نبات و مواد غذایی که از قندهای ساده تشکیل شده اند، مصرف نکنید.

درخصوص مصرف سبزی ها چه پیشنهادی دارید؟

مصرف سبزی ها برای همه افراد، مفید است بنابراین هر روز از سبزی های خام و پخته استفاده کنید. مصرف سبزی ها باعث رساندن ویتامین ، موادغذایی و فیبر به بدن شما می گردد. البته انرژی تولید شده از مصرف سبزی ها بسیار کم است. دقت کنید که تعداد واحد سبزی هایی که باید در طول روز مصرف کنید به مقدار انرژی روزانه مورد نیاز و غلظت قندخون تان هم بستگی دارد.

درباره واحدهای سبزی هم توضیح می دهید؟

بله، یک واحد سبزی شامل یک عدد هویج پخته یا یک سوم لیوان لوبیا سبز یا قارچ پخته است. دو واحد سبزی شامل یک عدد هویچ پخته، یک کاسه کوچک سالاد یا یک عدد گوجه فرنگی میانه است و سه واحد سبزی شامل نصف لیوان سبزی پخته یا خام خرد شده (گل کلم، ذرت و ...) به اضافه یک عدد گوجه فرنگی میانه، سه چهارم لیوان آب سبزی ها است. ممکن است یک واحد بیشتر از سبزی ها مورد نیاز روزانه شما باشد. اگر روزانه بیش از یک واحد از سبزی ها مورد نیاز است، سعی کنید از انواع مختلف سبزی استفاده نمایید.

نحوه پخت و خوردن سبزی ها هم مهم است؟

البته! باید سعی کنید سبزی های خام یا پخته مصرف کنید. سعی کنید از سس سالاد بدون چربی یا کم چربی برای روی سالاد یا سبزی ها استفاده نمایید. همچنین از پیاز و سیر در غذاها استفاده نمایید و به جای آب غوره یا آب لیمو در سالاد استفاده کنید. در حین پخت می توانید به سبزی ها یک قطعه گوشت قرمز یا مرغ اضافه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم سبزی ها را به سرعت بپزید. سعی کنید آنها را در کمی آب جوش بجوشانید. اگر سبزی را به صورت سرخ کرده مصرف می کنید، باید از روغن های مایع نظیر روغن زیتون، ذرت و یا آفتابگردان به مقدار کم استفاده نمایید.

و در خصوص مقدار پروتئین دریافتی، چه طور؟

غذاهای پروتئینی شامل گوشت قرمز، ماکیان (مرغ و بوقلمون)، ماهی، تخم مرغ و پنیر است. در روز مقدار کمی از این مواد را در برنامه افراد دیابتی بگنجانید. مصرف روزانه پروتئین به ترمیم و ساخت بافت های بدن و عضلات کمک می کند و سبب تامین ویتامین های 6B و 12B و مواد معدنی هم می گردد. تعداد واحدهای مورد نیاز از مواد پروتئینی هم به مقدار انرژی مورد نیاز روزانه و غلظت قند خون بستگی دارد.

واحدهای گوشت و جانشین های آن شامل چه غذاهایی است؟

یک واحد شامل 30 گرم گوشت قرمز یا ماهی پخته شده یا 30 گرم پنیر است.

و بهترین راه برای پخت و مصرف مواد غذایی پروتئینی چیست؟

ابتدا باید سعی کنید کم چربی ترین گوشت را تهیه کنید. پوست مرغ دارای چربی زیادی است بنابراین قبل از پخت باید پوست آن را کاملا جدا کنید. همچنین سعی کنید که گوشت را بدون افزودن چربی طبخ کنید. برای طعم بخشی بیشتر به این مواد هم می توانید از آب غوره، آب لیمو یا سس گوجه فرنگی استفاده کنید.

مصرف سوسیس و کالباس را هم به دیابتی ها توصیه می کنید؟

نه! فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس و همبرگر دارای چربی زیادی هستند و بنابراین مصرف آنها را باید به حداقل رساند. سعی کنید ماهی بیشتر مصرف کنید و به جای سرخ کردن ماهی، آن را به صورت آب پز و بخارپز یا کبابی مصرف نمایید.

پی نوشت ها :

*فوق تخصص بیماری های غدد

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "رژیمی برای دیابتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیمی برای دیابتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید