علائم و درمان آلرژی به موز

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به گفته مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط، حدود 11 تا 16 درصد از جمعیت دنیا، از جمله بچه ها، از آلرژی نسبت به موز رنج می برند.

علائم و درمان آلرژی به موز

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا می دانستید؟

به گفته مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط، حدود 11 تا 16 درصد از جمعیت دنیا، از جمله بچه ها، از آلرژی نسبت به موز رنج می برند.

واکنش آلرژیک به موز ممکن است از یک احساس خارش خفیف در دهان تا مسئله ای به خطرناکی آنافیلاکسی که موجب بروز مسائل تنفسی می شود تفاوت کند. این مقاله را خوانده تا از علائم و درمان آلرژی به موز اطلاع یابید.

آلرژی نسبت به موز خیلی ساده به معنای ناتوانی در تحمل موز است. بدون شک این میوه منبع خوبی از انرژی است، اما می تواند برای کسانی که به آن حساسیت دارند، یک ماده غذایی مشکل ساز و نسبتاً خطرناک باشد. همانطور که می دانیم، آلرژی پاسخ غیر عادی سیستم ایمنی به موادی است که در واقع ضرر خاصی ندارند. در طول یک واکنش آلرژیک، بدن مواد شیمیایی خاصی تحت اسم هیستامین را آزاد می سازد تا با این آلرژن (مواد حساسیت زا) مبارزه نمایند.

در مورد موز، پروتئینهایی تحت اسم کیتیناز ممکن است موجب بروز پاسخ اغراق آمیز سیستم ایمنی شده که علائم ذیل را به همراه خواهند داشت:

علائم

آبریزش بینی، آب آمدن از چشم، و سرفه بعضی از علائم متداول مرتبط با آلرژی نسبت به موز می باشند. سایر علائم آن را در ادامه مورد بحث قرار می دهیم.

 احساس خارش در دهان

کسانی که به موز حساسیت دارند اغلب از احساس خارش در دهان در هر زمان که این میوه را مصرف می نمایند، شکایت دارند. اغلب احساس خارش به سقف دهان محدود می شود. غیر از خارش دهان، فرد ممکن است احساس سوزش بر روی لبها و احساس خارش در گلو را تجربه نماید.

 مسائل گوارشی

خوردن غذاهایی که نسبت به آنها آلرژی دارید، می تواند تأثیر بدی بر روی دستگاه گوارش بگذارد. بنابراین، پس از خوردن موز، احتمال دچار شدن به دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال وجود دارد.

 مسائل پوستی

مصرف این مواد غذایی آلرژی زا، ممکن است موجب بروز مسائل پوستی مانند کهیر و اگزما شود که معمولاً با تشکیل بثورات خارش دار تعیین می شوند. بثورات یا جوشهای پوستی ممکن است موضعی بوده و تنها یک ناحیه بخصوص از بدن را دربرگیرند و یا ممکن است به تمام نقاط بدن پخش شوند.

 تورم

احساس خارش ممکن است با تورم لبها، زبان، چشم، و حتی گلو همراه باشد. تورمی که ممکن است موجب بروز مشکل در بلع مواد غذایی شود، نگران نماینده خواهد بود و بایستی بلافاصله به پزشک حاذق مراجعه نمود.

 آنافیلاکسی

این یک واکنش نادر اما تهدید نماینده زندگی است که به طور معمول با تنگ شدن راه های هوایی تعیین می شود. آنافیلاکسی باعث انسداد راه هوایی ناشی از تورم ناگهانی بافت شده که منجر به بروز مسائل تنفسی می شود. فرد ممکن است احساس بهم فشردگی در گلو کرده و یا وجود یک توده در گلو را احساس نماید. جریان هوای مختل شده می تواند به گرفتگی صدا (صدای گوشخراش) منجر شود. فشار خون هم ممکن است به شدت افت نماید و موجب شود بیمار هوشیاری خود را از دست دهد. نبض سریع، سرگیجه، و سبکی سر بعضی نشانه های دیگر آنافیلاکسی می باشند. این واکنش شدید که احتیاج به توجه فوری پزشکی دارد، می تواند چند ثانیه پس از مصرف اندازه کمی موز رخ دهد.

 آلرژی به لاتکس و موز

افرادی که در آنها آلرژی نسبت به لاتکس تشخیص داده شده است، محتمل است که به موز هم حساسیت نشان دهند. لاتکس محصول لاستیکی است که جهت ساخت بادبادک، کش، و دستکش مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، پروتئین هایی که به طور طبیعی در لاتکس وجود دارند بسیار شبیه به پرتئینهای موجود در موز و سایر مواد غذایی گیاهی مانند آوکادو، گوجه فرنگی، شاه بلوط، کیوی و پاپایا می باشند. به طور مشابه، افرادی که واکنش منفی به گرده و یا گیاه رگ وید (ragweed) از خود نشان می دهند به احتمال زیاد دچار آلرژی نسبت به موز، هندوانه، طالبی، و عسلک می شوند. این شرایط تحت اسم اتصال یا پیوند متقابل شناخته می شود که در آن تشابه ساختاری در انواع مختلف پروتئینها موجب بروز واکنش ایمنی با دامنه وسیعی از مواد غذایی گیاهی می شود.

درمان

مسائل پوستی مانند اگزما ناشی از واکنشهای آلرژیک خفیف می تواند با کرم های آنتی هیستامین یا کپسول درمان شوند. در حالی که، واکنشهای نامساعد احتیاج به مداخله فوری پزشکی دارند. پزشکان اغلب توصیه کرده به منظور کنترل این آلرژی غذایی از مصرف غذاهایی که حاوی موز می باشند، خودداری کنید. بنابراین، فردی ممکن است به چیپس یا کیک موزی علاقه داشته باشد اما این مواد غذایی را نبایستی مصرف نماید. گفته می شود که فرایند پخت ممکن است پروتئینهای آن را از بین برد، و از هرگونه واکنش آلرژیک ممانعت به عمل آورد. با این حال، نمی توان با قاطعیت گفت که موز پخته شده همچون انواعی که در محصولاتی مانند نان موزی دیده می شوند، موجب بروز هیچ گونه علائم آلرژیک در بلند مدت نمی شوند. بنابراین، برترین راه مقابله با آلرژی نسبت به موز خودداری کامل از مصرف این میوه است.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "علائم و درمان آلرژی به موز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و درمان آلرژی به موز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید