لزوم بازخوانی کتیبه های تخت جمشید ، 60 درصد از کتیبه های گنجینه خوانده نشده

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به فعالیت های بازسازیی و حفاظتی که طی سال 98 در مجموعه تخت جمشید محقق شده است، گفت: سال گذشته در حوزه های مختلف در زمینه حفاظت و بازسازی کارنامه مثبتی داشتیم و کاخ هدیش در صد ستون و کاخ آپادانا را بازسازی کردیم. در حوزه بین المللی نیز تفاهم نامه همکاری با بازسازیگران بدون مرز داشتیم. هیات ایتالیایی از بازسازیگرن بدون مرز به ایران آمدند و طی یک تفاهم نامه سه جانبه که پژوهشکده حفاظت و بازسازی پژوهشگاه میراث و گردشگری نیز بخش دیگری از این تفاهم نامه بود، کار خود را طی دو فصل در کاخ شورا و کاخ تچر انجام دادند. درواقع بخش شرقی کاخ شورا و ایوان جنوبی کاخ تچر با حضور بازسازیگران بدون مرز انجام شد. پیروز شدیم بخش های مهمی از این دو کاخ را بازسازی کنیم. همچنین مباحثی درخصوص مطالعه و البته موضوعات آموزشی با حضور همکاران ایرانی در کنار هیات ایتالیایی محقق شد.

لزوم بازخوانی کتیبه های تخت جمشید ، 60 درصد از کتیبه های گنجینه خوانده نشده

او ادامه داد: اعلام می کنیم که سالی با کارنامه درخشان در حوزه بازسازی داشتیم. در قالب تعداد کارگاه ها و تنوع شکل کار و همچنین مشارکت تعداد زیادی از بازسازیگران در تخت جمشید و نقش رستم را شاهد بودیم. در کار مشترکی که با ایتالیایی ها در دو فصل بهار و پاییز انجام شد، حدود 15 بازسازیگر ایتالیایی مشارکت داشت و همین تعداد نیروی انسانی ایرانی نیز در کنار این بازسازیگران فعال بودند. ضمن آنکه کارگاه های بازسازیی در تخت جمشید کارشان را در سال 99 ادامه می دهند و توسعه پیدا می نمایند.

فدایی با اشاره به کتیبه های تخت جمشید تاکید نمود: به طور کلی در زمینه زبانشناسی احتیاجمند بازنگری در خصوص کتیبه های موجود در تخت جمشید هستیم. به نظر می رسد نباید صرفا به خوانشی که چند دهه قبل توسط زبان شناسان قبلی اجرا شده است، اکتفا کنیم. بلکه احتیاج است تا بازنگری درخصوص این خوانش ها داشته باشیم.

او یادآور شد: در خزانه گنجینه تخت جمشید، قطعات زیادی از کتیبه هایی داریم که یا از سنگ های داخل محوطه جدا شده اند یا روی آجر با خطوط میخی نوشته شده اند و حتا الواح گلی نیز داریم. باید گفت که بسیاری از این کتیبه ها خوانده نشده اند. اگر بتوانیم بگوییم که درحال حاضر حدود 5 درصد کتیبه ها و قطعات جدا شده از تخت جمشید در گنجینه نگهداری می گردد، می توان گفت حدود 60 درصد آن خوانده نشده.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کار جدیدی درخصوص گنجینه شروع شده و احتیاج است استمرار یابد. به نظر می آید که بخش هایی از این کتیبه ها چه سنگ نوشته و چه آجر نوشته ها و حتی قطعات کوچکی از الواح که به عنوان قطعات خرده ریزه در مخزن و گنجینه نگهداری می شوند، خوانده نشده اند. علاوه براین ها، کتیبه های تخت جمشید نیز احتیاج به بازخوانی و بازنگری در خوانش دارند. کما اینکه طی سال گذشته شاهد آن بودیم که با وجود تمام کاوش ها، آنالیز ها، فعالیت ها و بازسازی ها در نقش رستم بازهم کتیبه ای وجود داشت که از چشم دور مانده بود و با خوانش جدید آن مطالب جدیدی به حوزه مطالعاتی ما افزوده شد. نباید فراموش کرد که خوانش هریک از میخ ها، کتیبه ها و به دست آوردن نام های مختلف می تواند اطلاعات ما را درخصوص هخامنشیان، ساسانیان و... افزایش دهد.

به گفته فدایی، ارزیابی اندکی در سال 98 دراین خصوص اجرا شده و امید است در سال 99 با قدرت بیشتر و مشاوره دریافت بیشتر این کار جلوبرود چراکه بسیار اهمیت دارد و قصد برآن است این کتیبه ها در قالب کاتالوگ منتشر شوند. این کار قرار است توسط متخصصان ایرانی انجام گردد.

گلسنگ های تخت جمشید

او درخصوص شرایط بناهای تخت جمشید و گلسنگ هایی که هر سال شاهد رویش آن ها هستیم، گفت: سال گذشته با همکاری تیم ایتالیایی و متخصصان داخلی بر آن شدیم تا فازهای مطالعات میدانی درخصوص گلسنگ ها را بخصوص درخصوص کنترل و حذف بخش هایی از این گلسنگ ها پیش بگیریم. هنوز نتایج این مطالعات نهایی نشده است. چندین سال است که کار شناسایی گلسنگ ها شروع شده و سال گذشته چند راه حل کنترل رویش و پاکسازی آن ها را آزمایش کردیم و فرآیندی است که زمانبر است و باید در انتظار نتیجه آن باشیم. اطلاعات اولیه نشان می دهد، روش هایی که انتخاب شد می تواند مثبت باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درخصوص فعالیت های بازسازیی که قرار است در سال 1399 در این مجموعه انجام گردد، گفت: در کوشش هستیم تا بتوانیم چند پروژه مهم را کلید بزنیم و تغییراتی را در ساختمان موزه تخت جمشید ایجاد کنیم. بهسازی و توسعه فضای نمایشگاهی و مناسب سازی فضای گنجینه را مدنظر داریم. در حوزه باستان شناسی نیز ادامه کاوش تل آجری در برنامه ها قرار گرفته است. علاقه مندیم فصل های جدید کاوش آبراهه ها را شروع کنیم.

ایلنا

منبع: گردشبان

به "لزوم بازخوانی کتیبه های تخت جمشید ، 60 درصد از کتیبه های گنجینه خوانده نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بازخوانی کتیبه های تخت جمشید ، 60 درصد از کتیبه های گنجینه خوانده نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید