مدل های تزیین هندوانه برای شب یلدا و چند خاصیت از هندوانه

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، شب یلدا (یلدا به معنی تولد دوباره خورشید است) یا شب چله یک مناسبت ایرانی است که در طولانی ترین و تاریک ترین شب سال جشن گرفته می گردد. با نیم نگاهی به خیابان های شلوغ، فروشگاه های مواد غذایی و شیرینی فروشی ها در آستانه شب یلدا می توان متوجه شد که ایرانیان از قبل برای جشن شب یلدا آماده می شوند. این شب پاییزی طولانی بهانه ای است تا خانوادها به صرف آجیل، شیرینی، انار، هندوانه و خوراکی های گوناگون دیگر، گرد هم جمع شده و این شب طولانی را در کنار یکدیگر جشن بگیرند. برای تزیین هندوانه برای شب یلدا می توان از طرح های و ایده های مختلفی استفاده کرد.

مدل های تزیین هندوانه برای شب یلدا و چند خاصیت از هندوانه

دلیل خوردن خوراکی های خاصی نظیر هندوانه در شب یلدا به باورهای گذشتگان ما باز می گردد. مثلا، طبق افسانه ها، ایرانیان باستان بر این باور بودند که خوردن هندوانه در شب یلدا باعث می گردد فرد از هوای سرد زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان آینده مصمون بماند. علاوه بر این، در فرهنگ کهن ایران، هندوانه نمادی از درخشش و تابندگی زندگی بوده است. در ادامه تصویر چند مدل تزیین هندوانه برای شب یلدا را برایتان در نظر گرفتیم که مشاهده آن ها می تواند ایده های جالبی برای تزیین هندوانه شب یلدا سال جاری شما در ذهنتان بپروراند.

جوجه تیغی
فورباغه
دایناسور

خوک

پینه دوز

فواید هندوانه

هندوانه میوه ای خوشمزه و گوارا است که فواید متعددی برای سلامتی دارد. این ماده غذایی در هر پیمانه فقط 46 کالری دارد، اما سرشار از ویتامین C، ویتامین A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است. در ادامه به چند فایده مصرف هندوانه اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از خشکی بدن

نوشیدن آب یک روش مهم برای هیدراته یا پرآب نگه داشتن بدن است. با این حال، خوردن غذاهایی که محتوای آب بالایی دارند نیز می تواند به جلوگیری از خشکی بدن یاری کند. جالب اینجاست که هندوانه 92٪ آب دارد. علاوه بر این، داشتن آب زیاد یکی از دلایلی است که میوه ها و سبزیجات به شما یاری می نمایند احساس سیری کنید.

حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید

هندوانه یکی از میوه هایی است که کمترین کالری را داراست. فقط 46 کالری در هر پیمانه (154 گرم) از این میوه یافت می شد. این حتی کمتر از اندازه کالری موجود در میوه های کم قند مانند توت است. یک پیمانه (154 گرم) هندوانه دارای بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین ها و مواد معدنی است و مصرف آن درصدی از احتیاج روزانه ما به بعضی ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می نماید:

  • ویتامین C: 21%
  • ویتامین :A 18%
  • پتاسیم: 5٪
  • منیزیم: 4٪
  • ویتامین های B1، B5 و :B6 3%

بعلاوه، هندوانه دارای اندازه زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. به علاوه، دارای سیترولین، یک اسید آمینه مهم نیز هست.

حاوی ترکیبات ضد سرطان

محققان لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی موجود در هندوانه را برای اثبات اثرات ضد سرطانی آن ها آنالیز نموده اند. اگرچه مصرف لیکوپن با خطر کمتری در ابتلا به بعضی انواع سرطان همراه است، اما نتایج مطالعات متفاوت هستند. به نظر می رسد قوی ترین ارتباط بین لیکوپن و جلوگیری از سرطان های دستگاه گوارش باشد. به نظر می رسد هندوانه با کاهش انسولین مانند فاکتور رشد شبه انسولین (IGF)، پروتئینی که در تقسیم سلولی نقش دارد، خطر سرطان را کاهش می دهد. سطح بالای IGF با ابتلا به سرطان در ارتباط است.

تقویت سلامت قلب

بیماری های قلبی دلیل شماره یک مرگ و میر در سراسر دنیا هستند. عواملی نظیر سبک زندگی و رژیم غذایی، می تواند با کاهش فشار خون و سطح کلسترول، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. چندین ماده مغذی موجود در هندوانه فواید خاصی برای سلامت قلب دارند. مطالعات نشان می دهد که لیکوپن موجود در هندانه می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون یاری کند. بعلاوه، طبق مطالعات صورت گرفته تعیین شده که مصرف این میوه در کاهش سفتی و ضخامت دیواره شریان هاموثر است. ویتامین ها و مواد معدنی دیگر موجود در هندوانه شامل ویتامین A ،B6 ، C، منیزیم و پتاسیم است برای سلامت قلب شما مفید هستند.

کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است. هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو یاری کند، زیرا غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی لیکوپن و ویتامین C است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، لیکوپن می تواند برای سلامت مغز نیز مفید باشد. به عنوان مثال، این ترکیب در به تأخیر انداختن آغاز و پیشرفت بیماری آلزایمر موثر است.

جلوگیری از بروز ماکولا

لیکوپن در چندین قسمت چشم وجود دارد که به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب یاری می نماید. بعلاوه، لیکوپن از تخریب ماکولا (تورم شبکیه) در اثر افزایش سن (AMD) جلوگیری کند. این یک مشکل شایع چشمی است که می تواند باعث کوری در افراد مسن گردد. نقش لیکوپن به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب این توانایی را دارد که از ایجاد و بدتر شدن AMD جلوگیری کند.

برطرف درد عضلات

سیترولین، یک اسید آمینه موجود در هندوانه، در کاهش درد عضلات موثر است. به نظر می رسد که آب هندوانه باعث افزایش جذب سیترولین (نوعی اسید آمینه غیرضروری است که به طور طبیعی در بدن ساخته می گردد) می گردد. تحقیقات نشان می دهد سیترولین برای بهبود استقامت و عملکرد در طول فعالیت های ورزشی مفید است.

مفید برای پوست و مو

دو ویتامین موجود در هندوانه که شامل ویتامین A و C ویتامین هستند، برای سلامت پوست و مو ضروریند. ویتامین C به بدن شما در ساخت کلاژن یاری می نماید. کلاژن پروتئینی است که پوست را لطیف و موهای شما را مستحکم نگه می دارد. ویتامین A بعلاوه برای سلامت پوست مفید است، زیرا به ایجاد و ترمیم سلول های پوستی یاری می نماید. بدون ویتامین A کافی، پوست شما خشک و پوسته پوسته می گردد. لیکوپن و بتاکاروتن نیز می توانند به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی یاری نمایند.

بهبود هاضمه

هندوانه حاوی اندازه زیادی آب و اندازه کمی فیبر است که هر دو برای بهبود عملکرد سیستم هاضمه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر، از جمله هندوانه، می تواند برای تقویت حرکات طبیعی روده بسیار مفید باشد.

منبع: اسنپ مارکت

به "مدل های تزیین هندوانه برای شب یلدا و چند خاصیت از هندوانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل های تزیین هندوانه برای شب یلدا و چند خاصیت از هندوانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید