کارآفرینان دنیا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، گذشته از کلاس های مختلف، قرارهای محبت آمیز،سفر و... آیا به این فکر نموده اید که می توانید با یاری والدینتان تجربه کاری مجذوب کننده داشته باشید؟ مثلاً در مغازه یا شرکت مشغول کار شوید؟

کارآفرینان دنیا

وبلاگ کاتالوگ ؛ دوچرخه- فاطمه عباسی(روزنامه نگار): این که با ارزش کار سخت و پول درآوردن آشنا شوید، مجذوب نماینده است. تصور کنید تابستان تمام شده و در حیاط یا کلاس مدرسه با دوستانتان از مباحث مدیریت مالی صحبت می کنید؛آن هم با ژستی خفن! پس انداز، خرج کردن، سرمایه گذاری و حتی یاری مالی به دیگران تنها بخشی از مهارت هایی است که بعد از چنین تجربه ای به آن افتخار خواهید کرد. با این حال، بعضی از هم سن وسال های شما از این هم جلوتر می روند؛ بچه هایی که با تماشا مسائل و استفاده از تخیل خود، شرکت های مختلفی را راه اندازی نموده اند و به مدیرعاملانی 15ساله و حتی بنیانگذاران تبدیل شده اند؛ بچه هایی خلاق و پرتلاش که به عنوان یک کارآفرین نوجوان و پیروز به جهان معرفی شده اند:

آلینا مورس و آبنبات چوبی زالی

آلینا مورس، تنها هفت سال داشت که همراه پدرش به بانک رفته بود. یکی از کارمندان به او آب نبات چوبی تعارف کرد؛ اما او یادگرفته بود که آب نبات به دندان هایش آسیب می رساند.

این اتفاق در فکر او جرقه زد و آلینا فکر کرد: چرا آب نباتی درست نکنیم که طعمی عالی داشته باشد و برای دندان های ما مضر نباشد؟ او از پدر بزرگ و مادربزرگش یک وام گرفت و طرحش را ثبت کرد و چیزی نگذشت که آب نبات زالی در فروشگاه های مختلف به فروش رسید. از آن موقع، مورس خط فراوری آب نبات گیاهی، بدون شکر و دوست دار دندان را توسعه داد و حتی تافی و پاستیل هم فراوری نموده است. این نوجوان خلاق که الآن 17ساله شده، با نشریات مختلفی مصاحبه نموده و با راه اندازی پویش میلیون ها لبخند، به بهانه اهدای آب نبات، درباره بهداشت دهان و دندان اطلاع رسانی می نماید.

ژنراتور بادی ویلیام

ویلیام کامکوامبا در منطقه ای محروم به جهان آمد و در فقر شدیدی که با خشک سالی و مسائل زیست محیطی بدتر شده بود، بزرگ شد؛ اما تنها 14سال داشت که در مواجهه با این ناملایمات، به فکر این افتاد که با استفاده از کتاب های کتاب خانه مدرسه، یک ژنراتور بادی درست کند، چون محل زندگی حداقل باد که داشت!

ویلیام قطعات مورد احتیاج خود را از بین زباله ها پیدا می کرد و گاهی هم مجبور بود با فروش چیزهایی که پیدا نموده، قطعات تخصصی مورد احتیاجش را بخرد.

ویلیام با یاری ژنراتوری که ساخت برق خانه شان را تأمین کرد و حتی آن را به همسایه ها هم فروخت. ایده خلاقانه او که در دل تنگ دستی رشد نموده بود، این نوجوان کوشا را به فردی مطرح، کارآفرینی الهام بخش و سخنرانی بین المللی تبدیل کرد. او اکنون جوانی رعناست و حسابی مشغول کار و پیشرفت است.

میکایلا و زنبورها

میکایلا اولمر، دختر ناز چهارساله ای بود که دو بار به وسیله زنبورهای عسل گزیده شد و ترسی کاملاً منطقی نسبت به آن ها پیدا کرد. مادربزرگش که دید نوه کوچکش درگیر فوبیا شده، یک کتاب آشپزی قدیمی برای او فرستاد که خوراکی هایی خوشمزه با عسل را یاد داده بود. میکایلا که عاشق لیموناد بود، با الهام از این کتاب، عسل را به نوشیدنی محبوبش افزود و دید نتیجه، خوشمزه تر شد! او به تحقیقات بیش تر در خصوص زنبورها مشغول شد و فهمید که این حشرات چه قدر برای محیط زیست اهمیت دارند، برای همین دست به کار شد و لیموناد عسلی اش را عرضه کرد تا بتواند با بخشی از سود فروش آن به حفظ زنبورها یاری کند. نخستین مشتری این دختر خلاق، یک پیتزافروشی محلی بود؛ اما امروز فروشگاه های زیادی مشتری نوشیدنی های عسلی میکایلای 18ساله شده اند.

کسب وکار مدرن زاندر

زاندر 11ساله، یک کودک کارآفرین کلاس پنجمی است که از سرگرمی هایش یعنی بازی و مطالعه عایدی دارد. او کتاب هایی را که خوانده، جمع نموده و بازی های مورد علاقه اش را شرح داده و همه این ها را در یک سایت به هم سن وسالانش معرفی می نماید. او این ایده ساده را در یک مهمانی محبت آمیز کشف کرد؛ وقتی هم سن و سال هایش از پیشنهادهای بازی او استقبال کردند. زاندر همان پشت کار هم وطنان چینی اش را دارد و هم زمان با کار، سرگرمی می نماید، پس انداز دارد و درس می خواند. مادر او از این که فرزندش در حال فروش یک تجربه بود، متعجب شد؛ اما زود فهمید که پسرش متوجه ارزش کسب وکار شده و بلد است که چگونه پیشنهادهای خود را طبقه بندی و بسته بندی کند تا مشتریانش احساس نمایند ارزش خرید را دارد.

بین نوجوان های ایرانی هم این روزها تجربه کسب وکار در فضای مجازی زیادشده؛ مثلاً معرفی کتاب، فراوری زیورآلات ساده و حتی گیمربودن؛ کارهایی که ممکن است سود و تداوم چندانی نداشته باشد. اما اگر یک مسئله پیدا کنید که شما را به سمت یادگرفتن یک مهارت، فراوری یک محصول و کارکردن در فضایی تازه ببرد، شانس پیروزیت بیش تری خواهید داشت. در این باره حرف ها و پیشنهادهای بیش تری داریم که با شما مطرح خواهیم کرد. اگر ایده ای دارید، حتماً آن را برای ما بفرستید تا به شما یاری کنیم.

لی لی بورن؛ مخترع لیوان کانگورویی

لی لی مهربان هشت ساله بود که متوجه شد پدربزرگش برای نوشیدن آب، چای و قهوه مشکل دارد. پدربزرگ که به پارکینسون مبتلا بود، مدام نوشیدنی هایش را می ریخت و به خاطر لرزش دستش حسابی دچار مشکل بود. لی لی هر طور شده مشکل را برطرف کند یا حداقل لیوانی را اختراع کند که پدربزرگش با دردسر کمتری بتواند نوشیدنی بخورد. او در یک پویش اینترنتی مبلغ قابل توجهی پول جمع کرد و طرح فنجان سه پایه خود را با الهام از کانگوروها به ثبت رساند. بعد از این به همراه پدرش راهی چین شد تا هم طراحی اش را تکمیل کند و هم آن را به فراوری انبوه برساند. او الآن 16سال دارد و با فروش هزاران لیوان کانگورویی سرامیکی و پلاستیکی، توانسته به افراد زیادی یاری کند تا آبی راحت از گلوی خود پایین دهند.

پی دی اف این صفحه از دوچرخه را اینجا ببینید.

منبع: همشهری آنلاین

به "کارآفرینان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید