کتابخانه های اشتغال زا راه به روزرسانی کتابخانه های عمومی، کارکردهایی که باید ارتقا یابد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در سمنان؛ ترویج مطالعه به خصوص در بین نسل جوان و راهکارهای متفاوتی دارد. بعضی از ضرورت آگاهی خانواده ها صحبت می نمایند و بعضی دیگر کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری بچه ها را بسیار مؤثر می دانند.

کتابخانه های اشتغال زا راه به روزرسانی کتابخانه های عمومی، کارکردهایی که باید ارتقا یابد

به عبارتی تمام این موارد درست است یعنی هم خانواده ها نقش اساسی در کتابخوان شدن بچه ها دارند و هم نهادهای حاکمیتی می توانند کتابخوانی را به خوبی ترویج نمایند اما چرا در سال های اخیر نتوانسته ایم در این زمینه پیروز عمل کنیم؟

یک کارشناس فرهنگی در مصاحبه با خبرنگار ایبنا ضمن بیان اینکه روش ها و کارنمودهای حوزه کتاب در کشور متناسب با شرایط به روز نشده است، گفت: تفکر حاکم بر کتابخانه ها همان تفکر حاکم در دهه 70 خورشیدی است و تنها اندکی تغییر را در شیوه اجرا مشاهده می کنیم.

محمد حسن کریمی اعلام کرد: به عبارت دیگر کتابخانه ها کماکان محل امانت دادن کتاب هستند در حالی که کتابخانه عمومی امروز نقشی فراتر از امانت دهی کتاب دارد

فرد با مواجهه اول با کتابخانه باید احساس کند که به محیطی فرهنگی وارد شده که با اداره تفاوت دارد اما متاسفانه کتابخانه های عمومی ما امروز نقش ادارات امانت دهی کتاب را بر عهده دارند.

و به عبارت دیگر کتابخانه عمومی محل کنشگری فرهنگی اجتماعی و حتی مالی است.

وی اضافه نمود: ما امروز در بسیاری کشورهای جهان شاهده ایده کتابخانه های اشتغال زا هستیم موضوعی که در کشورمان اصلاً وجود ندارد از این رو احتیاج است که کارنمودهای کتابخانه های عمومی در کشورمان به روز گردد تا بتوانیم بهتر از ظرفیت این نهادها بهره گیری کنیم.

کتابداران باید ساز و کار به روزتری را آموزش ببینند

دیگر کنشگر مسائل کتاب استان سمنان با بیان اینکه کتابداران حاضر در کتابخانه های عمومی نیز باید ساز و کار به روزتری را آموزش ببینند به خبرنگار ایبنا گفت: این افراد به عنوان مشاوران و کنشگران عرصه کتاب و فرهنگ باید نقش ایفا نماید اما در ساز و کار کنونی شاهد هستیم که به کارمندانی مبدل شدند که در قید و بند ساعات اداری قرار داشته و یک وظیفه معین را انجام می دهند تا ساعت کار اداری به سرانجام برسد.

اشکان میرحسنی که 11 سال عضو کتابخانه شاهرود است، اضافه نمود: امروز کتابداران باید با آموزش بهتر خودشان به کنشگران عرصه فرهنگ بدل شوند زیرا ظرفیت های بسیار خوبی محسوب می شوند.

وی اضافه نمود: مهم تر از آن فضای کتابخانه است، کتابخانه باید به نحوی باشد که به ویژه جوانان و نوجوانان را بتوانند با خود همراه کند و نباید فراموش کرد که مواجهه، رکن مهم اثرگذاری فرهنگی است یعنی فرد با مواجهه اول با کتابخانه باید احساس کند که به محیطی فرهنگی وارد شده که با اداره تفاوت دارد اما متأسفانه

تعویض چرخه برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی می تواند کتابداران را از حوزه انفعال خارج نموده و به کنشگران و برنامه ریزان در عرصه فرهنگی بدل کند

کتابخانه های عمومی ما امروز نقش ادارات امانت دهی کتاب را بر عهده دارند.

هرچند در سال های اخیر این اهمیت به درستی درک شده و کوشش هایی نیز در این زمینه صورت می گیرد اما به واقع اثرگذار نیستند چرا که مجموعه مدیریت کتابخانه های عمومی کشورمان با مشکل مخاطب سنجی روبرو است.

ما در عرصه فرهنگ به خصوص کتابخوانی در سال های اخیر یک شیوه خاص را در پی گرفته ایم به عبارت دیگر شیوه برنامه ریزی ما همیشه از بالا به پایین بوده است.

تعویض چرخه برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی می تواند کتابداران را از حوزه انفعال خارج نموده و به کنشگران و برنامه ریزان در عرصه فرهنگی بدل کند تا بتوانیم کنشگری مناسب فرهنگی را در این مجموعه ها ببینیم.

به روز کردن نقش کتابداران در کتابخانه های عمومی و بعلاوه امکان مخاطب سنجی را به مجموعه کتابخانه های عمومی می بخشد تا بتواند برنامه های مفید بهتری را اجرا کند.

هرچند در سال های اخیر شاهد اجرای کارگاه ها بعلاوه آموزش ها در بخش های مختلف و برنامه های فرهنگی کتابخوانی در کتابخانه های عمومی استان سمنان هستیم اما به علت ضعف مخاطب شناسی این برنامه ها همیشه با یک دایره افراد معین و بدون تغییر اجرا می شوند و به عبارت دیگر در جذب افراد بیشتر از گروه های متنوع تر پیروز عمل ننموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابخانه های اشتغال زا راه به روزرسانی کتابخانه های عمومی، کارکردهایی که باید ارتقا یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه های اشتغال زا راه به روزرسانی کتابخانه های عمومی، کارکردهایی که باید ارتقا یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید