کمبود پتاسیم و فشار خون بالا

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، یک مطالعه تازه نشان داده است که کمبود پتاسیم باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می شود. این مقاله برخی از اطلاعات را در مورد آن ارائه می دهد.

کمبود پتاسیم و فشار خون بالا

مترجم: مهناز مزارعی

یک مطالعه نو نشان داده است که کمبود پتاسیم باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می شود. این مقاله برخی از اطلاعات را در مورد آن ارائه می دهد.

پتاسیم یکی از الکترولیت های اصلی در بدن است. این الکترولیت ها برای عملکرد طبیعی سلول ها بسیار ضروری هستند. حدود 98٪ آن در داخل سلول وجود دارد و 2٪ آن در خون یافت می شود. یکی از وظایف مهم آن حفظ پتانسیل الکتریکی سلول است. تغییرات کوچک در سطح پتاسیم مایع خون می تواند بر عملکرد بدن تأثیر بگذارد. سطح نرمال 3.5 تا 5.0 میلی اکی والان بر لیتر است. مصرف غذای اصلی که منبع این عنصر است مفید می باشد. برخی از غذاهای غنی از آن عبارتند از سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی، چغندر، نخود فرنگی، قارچ، میوه های تازه مانند موز، زردآلو، پرتقال، گوشت مانند گوشت گاو، گوشت گاو، ماهی و آب میوه. می باشد. اگر سطح آن در بدن کاهش پیدا کند، این شرایط به عنوان کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی شناخته می شود.

علل و علائم

از دست دادن این عنصر ممکن است از کلیه ها و دستگاه گوارش رخ دهد. علل از دست دادن آن از روده عبارتند از اسهال، استفراغ، ایلئواستومی، آدنوم و مصرف بیش از حد ملین است. از دست دادن آن از کلیه ها به علت داروهای دیورتیک، افزایش سطح کورتیکواستروئید، اسیدوز کلیه لوله ای و سطح مهمیم پایین است. هیپوکالمی می تواند علایم مانند ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، بی حسی یا سوزن شدن، خستگی، تهوع یا استفراغ، یبوست، گرفتگی شکم، دلتنگی و رفتار روانشناختی غیر طبیعی را ایجاد کند.

خطر کمبود پتاسیم در فشار خون بالا

یکی از مهمترین ویژگی های این عنصر، حفظ فشار خون طبیعی است. بر اساس آخرین تحقیقات، کمبود آن باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می شود. سطح پایین این عنصر خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اثرات آن بر فشار خون قوی تر از سدیم است. براساس مطالعات علمی، ژن WNK1 مسئول تأثیر آن بر فشار خون است. توصیه می شود مصرف پتاسیم در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون استفاده شود. این عنصر باعث افزایش دفع سدیم، که مسئول فشار خون بالا است می شود. اثرات مصرف بالای سدیم در فشار خون به خوبی شناخته شده است. با این حال، برای درک اثرات هیپوکالمی بر فشار خون، محققان داده های مربوط به 3300 فرد از مطالعه قلب دالاس را تجزیه و تحلیل کردند. حدود نیمی از آنها آمریکایی های آفریقایی بودند که شناخته شده ترین آنها بودند. بر اساس نتایج، میزان این عنصر در نمونه های ادرار به شدت با فشار خون مرتبط است. سطح این عنصر در ادرار پایین است، مصرف آن در رژیم غذایی پایین تر است و فشار خون بالاتر است. رویکردهای تغذیه ای برای توقف فشار خون کمبود آن را به فشار خون مرتبط می کند.

برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، باید در پی برنامه رژیم غذایی DASH برای کاهش فشار خون باشند. برنامه رژیم غذایی DASH توصیه می کند که غذاهایی با پتاسیم، کلسیم و مهمیم بالا و دارای چربی های، اشباع شده کم و سدیم کم باشد. توصیه می شود مصرف پتاسیم در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون استفاده شود. این عنصر باعث افزایش دفع سدیم، که مسئول فشار خون بالا است می شود. اثرات واکسن این عنصر روی عروق خونی هم فشار خون را کاهش می دهد. از این رو، مصرف بیش از حد رژیم غذایی و غذاهای غنی از این مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، گوشت و شیر برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می شود.

منبع مقاله : برگرفته از: سایت بازل

منبع: راسخون

به "کمبود پتاسیم و فشار خون بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود پتاسیم و فشار خون بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید