کنترل و مراقبت دیابت نوع یک در مدرسه

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، مولفه اصلی در کنترل دیابت نوع یک، ایجاد تعادل دقیق میان نوع و اندازه تغذیه، ورزش و انسولین است. این عمل سبب قرار گرفتن قندخون در محدوده قابل قبول است زیرا مصرف غذای مصرفی سبب افزایش قندخون و ورزش و انسولین سبب کاهش قندخون می گردد. بنابراین باید برنامه ریزی صحیح در این خصوص در مدارس صورت گیرد و همه

کنترل و مراقبت دیابت نوع یک در مدرسه

کنترل و مراقبت دیابت نوع یک در مدرسه

نویسنده:دکتر حسن ضیاءالدینی

مولفه اصلی در کنترل دیابت نوع یک، ایجاد تعادل دقیق میان نوع و اندازه تغذیه، ورزش و انسولین است. این عمل سبب قرار گرفتن قندخون در محدوده قابل قبول است زیرا مصرف غذای مصرفی سبب افزایش قندخون و ورزش و انسولین سبب کاهش قندخون می گردد. بنابراین باید برنامه ریزی صحیح در این خصوص در مدارس صورت گیرد و همه کارکنان باید به اهمیت این امر واقف شوند. گروه هدف در این برنامه ریزی، دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه هستند.

با توجه به کمبود نیروی انسانی مربیان بهداشت در مدارس و اهمیت بیماری مذکور و عوارض حاد و خطرناک آن باید سایر کارکنان مدرسه هم در صورت حضور نداشتن مربیان بهداشت با این بیماری آشنا و در جهت کنترل این بیماری در دانش آموزان مبتلا مشارکت فعال داشته باشند.

با توجه به شیوع بیشتر دیابت نوع یک در بچه ها و نوجوانان، مراقبت و کنترل آنان اهمیت ویژه پیدا می نماید. از نتایج مثبت این کنترل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ارتقای سطح کیفی محیط یادگیری و فراهم آوردن فضای پویا، مولد و سالم برای دانش آموزان دیابتی.

کاهش حضور نداشتن دانش آموزان دیابتی.

کاهش اندازه افت تحصیلی

یاری به پاسخ دهی موثر در موارد اورژانسی دیابتی

ارتقای سطح مشارکت والدین، دانش آموزان و کارکنان مدرسه و سایر بخش های مرتبط در کنترل و درمان بیماری دیابت نوع یک در مدارس

به طور کلی برای ایجاد یک نظام مراقبتی در رابطه با دیابت نوع یک در دانش آموزان مبتلا بهتر است فرآیندهای زیر در مدارس صورت بگیرد:

شناسایی دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع یک و دریافت تاریخچه از مبتلایان و پیگیری فرایند بیماری در آنان

آنالیز سطح آگاهی دانش آموزان مبتلا در مورد شیوه های خود مراقبتی که شامل تزریق انسولین، شیوه کنترل قندخون، مقابله با علایم هایپوگلیسمی (افت قندخون) و هایپرگلیسمی (افزایش قندخون) و کتواسیدوز، شناسایی مواد غذایی، نوع و اندازه مناسب فعالیت بدنی، عوارض درازمدت بیماری دیابت نوع یک می باشد.

پس از انجام این آنالیز ها می توان آموزش های لازم در این خصوص را ارایه کرد.

آموزش به دانش آموزان مبتلا، والدین و کارکنان جزو ارکان اصلی نظام مراقبت در مورد بیماری دیابت است. این آموزش ها باید شامل این موارد باشد:

الف) آموزش اطلاعات پایه در مورد دیابت

ب) آموزش تزریق و نگهداری انسولین

ج) آموزش کنترل قندخون

د) آموزش اصول تغذیه

هـ) آموزش در مورد فعالیت جسمانی

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کنترل و مراقبت دیابت نوع یک در مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل و مراقبت دیابت نوع یک در مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید