9 علت معده درد و روزه داری

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ارتباط بین درد معده و روزه داری معمولاً برای افرادی که به مسائل گوارشی و ضعف معده مبتلا هستند، در ماه رمضان بسیار ملموس و مشکل ساز است. در واقع معده درد از مسائل رایج در روزه داری است که گاهی اوقات حتی سبب بروز آسیب هایی جبران ناپذیر به سلامت فرد می گردد. در افرادی که از مسائل گوارشی رنج می برند عموماً عارضه معده درد با روزه گرفتن تشدید می گردد. اما برای کاهش مسائل گوارشی در ماه رمضان چه راهکارهایی مؤثر است؟ چطور می توان نفخ معده و معده درد بعد از افطار را درمان کرد؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با برترین روش های درمان معده درد روزه داران آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص معده درد و روزه گرفتن پاسخ خواهیم داد.

9 علت معده درد و روزه داری

روش های جلوگیری و درمان معده درد افراد روزه دار

مسائل معده و روزه داری از رایج ترین مواردی است که بسیاری از روزه داران با آن روبرو می شوند. معمولاً مسائل گوارشی در ماه رمضان با سوزش معده، ، سنگینی معده، و دردهای شکمی بروز می نماید. قبل از هر چیزی باید بدانید که روزه گرفتن برای افرادی که به مسائلی نظیر التهاب معده یا زخم معده مبتلا هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست و می تواند موجب تشدید علائم بیماری گردد.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هیچ مشکل جدی گوارشی ندارید و تنها با مسائل گوارشی در زمان روزه گرفتن روبرو می شوید، می توانید این مسائل را با روش های خانگی و رعایت بعضی نکات ساده درمان کنید.

برای سحری از غذاهای سبک بهره ببرید

یکی از برترین روش ها برای درمان معده درد روزه داران انتخاب است. به جای خوردن غذاهای چرب، پرکالری و سنگین برای سحری بهتر است از غذاهای سبک تر بهره ببرید. غذاهایی مثل، ، ماکارونی، حلیم و به هیچ عنوان برای سحری مناسب نیستند. برای سحر باید از غذاهای سالم و سبک اما مقوی بهره ببرید تا فشار کمتری به معده وارد گردد و بدن انرژی مورد احتیاج خود را به وسیله غذاهای سالم کسب کند.

بعد از سحری و افطار بلافاصله نخوابید

خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن سحری و افطار موجب می گردد تا بدن شما فرصت کافی برای هضم غذا نداشته باشد. این موضوع می تواند سبب بروز مسائل گوارشی در ماه رمضان و تماشا خواب های پریشان گردد. سعی کنید حداقل نیم ساعت بعد از غذا خوردن در وعده سحری فعالیت داشته باشید یا بنشینید و سپس به رختخواب بروید.

از خوردن آب سرد در وعده افطار پرهیز کنید

خوردن آب سرد با معده خالی یکی از بدترین کارهایی است که می توانید در ماه رمضان انجام دهید. علت درد معده با خوردن آب سرد به خاطر به هم ریختن فرآیند هضم غذا و سرد شدن معده است. معده ما برای هضم کردن غذا باید دمای مشخصی داشته باشد.

زمانی که آب سرد می خورید، دمای معده کاهش پیدا می نماید و نمی تواند فرآیند هضم غذا را به خوبی انجام دهد. از همین رو فرد دچار معده درد و نفخ می گردد. نوشیدن آب سرد موجب می گردد تا معده دچار مسائلی جدی گردد و زمینه عوارضی مثل معده درد، اختلال در جذب و را فراهم کند.

هیچ گاه بدون سحری روزه نگیرید

شاید بیدار شدن صبح زود برای خیلی از افراد سخت تر از تحمل گرسنگی در طول روز باشد. اما باید بدانید که از جمله فشار شدید به معده، سوءهاضمه و رفلاکس معده است. در صورتی که زمان کافی یا میل زیادی به غذا خوردن ندارید، می توانید اندازهی شیر ولرم با چند عدد خرما برای سحری میل کنید.

غذایتان را خوب بجوید

توصیه پزشکان برای درمان معده درد در زمان روزه گرفتن و جلوگیری از بروز مسائل گوارشی در ماه رمضان این است که غذای تان را به آرامی بخورید و خوب بجوید. یکی از عادت های ناپسندی که موجب بروز درد و نفخ معده در فرد روزه دار می گردد، تند غذا خوردن است. درست جویدن غذا به هضم بهتر آن یاری می نماید و از بروز مسائل گوارشی جلوگیری می نماید.

برای کاهش درد معده از دمنوش شوید بهره ببرید

برای درد معده در ماه رمضان چه باید خورد؟ شوید یکی از مفیدترین گیاهان برای درمان معده درد و سوزش معده فرد روزه دار یا در سایر ماه های سال است. مصرف دمنوش شوید می تواند به هضم غذا یاری کند و مانع بروز مسائل گوارشی گردد.

برای درمان معده درد روزه داران می توانید شب ها موقع افطار اندازهی از این دمنوش را میل کنید. به منظور درست کردن دمنوش شوید می توانید 1 قاشق غذاخوری شوید خشک را با 2 لیوان آب بجوشانید و سپس با اندازهی عسل ترکیب نموده و بنوشید. به یاد داشته باشید که درمان معده درد شدید در خانه امکان پذیر نیست و باید از پزشک یاری بگیرید.

قبل از ماه رمضان معده تان را تقویت کنید

به جای این که در ماه رمضان با خودتان بگویید برای درد معده چه باید خورد، بهتر است کمی معده تان را تقویت کنید. یکی از برترین روش های درمان معده درد روزه داران این است که معده خود را قبل از ماه رمضان تقویت نمایند.

برای این موضوع می توانید از دمنوشی حاوی ترکیبات عرق نعناع، بارهنگ، کمی گلاب و عسل با آب جوش بهره ببرید. در ماه رمضان هم گزینه مناسبی است. بهتر است این ترکیب را از یک هفته قبل از ماه رمضان میل کنید تا معده شما تقویت گردد و آمادگی لازم برای روزه گرفتن را داشته باشد.

دلایل معده درد روزه داران

غذا نخوردن برای چند ساعت در ماه رمضان و بر هم خوردن عادت های غذایی فرد در این ماه موجب می گردد تا بسیاری از افراد با مسائل گوارشی روبرو شوند. معمولاً بروز مسائل جزئی گوارشی و دل ضعفه در روزهای اول ماه رمضان به خاطر تغییر ساعات غذا خوردن کاملاً طبیعی است. اما بسیاری از افراد به علت مسائل گوارشی که از قبل دارند، در این ماه با مسائل جدی تری روبرو می شوند.

بسیاری از روزه داران در ماه رمضان با حالت تهوع و سردرد و معده درد شدید روبرو می شوند و از همین رو گرفتن روزه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن آن ها وارد کند. در ادامه می توانید با لیستی از مواردی که موجب بروز مسائل گوارشی در ماه رمضان می شوند، آشنا شوید.

  • مصرف غذاهای چرب و سنگین
  • تند غذا خوردن
  • خوردن حجم زیادی غذا
  • استفاده از غذاهای سرخ شده و فست فودها
  • مبتلا بودن به مسائل مربوط به معده و سیستم گوارش
  • نخوردن سحری به اندازه کافی
  • مصرف غذاهای تند و اسیدی برای سحری
  • مصرف زیاد شیرینی و دسر ماه رمضانی
  • عدم مصرف آب و سبزیجات به اندازه کافی

آیا افرادی که به رفلاکس معده مبتلا هستند می توانند روزه بگیرند؟

رفلاکس معده درواقع به برگشت غذا از معده به سمت گلو گفته می گردد که موجب سوزش سر دل و ترش کردن می گردد. این افراد باید برای کنترل اسید معده از داروهایی استفاده نمایند و از همین رو بهتر است قبل از درمان بیماری روزه نگیرند. خالی ماندن معده برای چند ساعت می تواند سبب ترشح بیشتر اسید معده و تشدید رفلاکس معده گردد.

آیا افرادی که به زخم معده مبتلا هستند می توانند روزه بگیرند؟

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در گذشته به زخم معده مبتلا بودید و حالا مشکل تان درمان شده، می توانید با انتخاب غذاهای مناسب در ماه رمضان روزه بگیرید. اما در صورتی که مشکل زخم معده شما درمان نشده یا با قرار گرفتن در شرایط نامساعد مشکل تان تشدید می گردد، بهتر است از روزه گرفتن اجتناب کنید. روزه گرفتن برای افرادی که به مسائل جدی معده مبتلا هستند می تواند سبب خونریزی معده و بروز عواقبی جدی گردد.

آیا افرادی که به کولیک استروس مبتلا هستند، می توانند روزه بگیرند؟

کولیک استروز یا کولیک استروس نوعی درد معده است که به علت فشار و استرس ایجاد می گردد. در صورتی که به این مشکل مبتلا هستید، در وهله اول باید استرس را از خود دور کنید و با احتیاط روزه گرفتن را آغاز کنید. افرادی که به کولیک های التهابی و زخمی مبتلا هستند، نباید روزه بگیرند. اما سایر افراد می توانند در فصول زمستان و پاییز که مدت زمان روزه گرفتن کوتاه تر است و فشار کمتری به معده وارد می گردد، روزه بگیرند.

آیا فردی که به اسهال مبتلا شده می تواند روزه بگیرد؟

مسئله ای است که ممکن است به علت مصرف غذاهای نامناسب و یا مسائل مربوط به سیستم گوارشی اتفاق بیفتد اما سوال اینجاست که آیا افرادی که به اسهال مبتلا هستند می توانند روزه بگیرند یا خیر.

در همین ابتدا باید بدانید که اسهال بیش از 4 بار در روز می تواند موجب بروز کم آبی، سوءتغذیه، سوء جذب، حالت تهوع، سرگیجه و احساس خستگی و بی حالی در فرد گردد. از همین رو در صورتی که به اسهال مبتلا شده اید، بهتر است هر چه سریع تر اقدام به درمان کنید و جلوی بروز مسائل بعدی را بگیرید.

سوزش معده در ماه رمضان

باید قبول کنید که مسائل جزئی معده و روزه داری امری طبیعی است و مخصوصاً در روزهای اول ماه رمضان برای عده زیادی از افراد اتفاق می افتد. در واقع به هم خوردن عادت های غذا خوردن موجب می گردد تا معده اسید بیشتری ترشح کند و فرد احساس دل ضعفه و سوزش سر دل را تجربه کند. معمولاً این موضوع بعد از چند روز از بین می رود و مشکل فرد برطرف خواهد شد.

برای درمان معده درد روزه داران و کاهش احساس سوزش معده بهتر است قبل از آغاز ماه رمضان به مدت یک هفته مقدار غذایی که در طول روز می خورید را کاهش دهید و غذای سبک تری میل کنید. این کار موجب می گردد تا با روزه گرفتن فشار کمتری به بدن وارد گردد و زودتر به شرایط عادت کند. در صورتی که مشکل سوزش معده طولانی شد و بعد از چند روز برطرف نشد، بهتر است از پزشک متخصص یاری بگیرید.

یبوست در ماه رمضان

یکی از رایج ترین مسائل گوارشی در ماه رمضان است. مصرف زیاد شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه در کنار کاهش مصرف آب و نوشیدنی های مفید در طول روز موجب می گردد تا بسیاری از روزه داران با مشکل یبوست روبرو شوند. برای برطرف این مشکل روزه داران باید برای سحری و افطار از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایند. بعلاوه روزه داران باید قبل از خوردن سحری، بعد از آن و از افطار تا شب حدود 8 لیوان آب میل نمایند.

از خوردن دسر و شیرینی های شیرین اجتناب نمایند و سالاد، میوه و آبمیوه های طبیعی بیشتری در ماه رمضان مصرف نمایند. پیاده روی بعد از افطار به مدت 20 دقیقه به همراه نرمش های سبک می تواند به جلوگیری و درمان یبوست در ماه رمضان یاری کند.

نفخ و درد معده در ماه رمضان

نفخ و درد معده بعد از افطار و در طول ماه رمضان در بسیاری از افراد شدید می گردد. معمولاً افرادی که تند و باعجله غذا می خورند، بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. در ماه رمضان سعی کنید برای افطار یک باره آغاز به خوردن حجم زیادی غذا نکنید. برای باز کردن روزه بهتر است ابتدا اندازهی آب گرم و خرما بخورید. سپس چند دقیقه صبر کنید و با آرامش اندازه کمی غذا میل کنید.

به یاد داشته باشید که هر چقدر مدت زمان غذا خوردن شما طولانی تر گردد، معده راحت تر می تواند غذا را هضم کند و کمتر با مسائلی مثل نفخ و دل درد روبرو خواهید شد. سعی کنید برای افطاری از غذاهایی با هضم راحت مثل و بهره ببرید.

خوردن حجم زیادی غذا با مایعات به صورت پشت سر هم موجب نفخ و ورم معده و سوءهاضمه می گردد. مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و سنگین به هیچ عنوان برای سحری و افطار مناسب نیست و می تواند مسائل معده در دوران روزه داری را افزایش دهد.

سوالات متداول

مهم ترین دلایل معده درد در ماه رمضان چیست؟

مصرف غذاهای چرب و سنگین، تند غذا خوردن، خوردن حجم زیادی غذا، استفاده از غذاهای سرخ شده و فست فودها، مبتلا بودن به مسائل مربوط به معده و سیستم گوارش، نخوردن سحری به اندازه کافی، مصرف غذاهای تند و اسیدی برای سحری، مصرف زیاد شیرینی و دسر و عدم مصرف آب و سبزیجات به اندازه کافی موجب درد شدید معده در ماه رمضان می شوند. سعی کنید بین زمان خوابیدن و خوردن سحری فاصله بیندازید و بلافاصله بعد از غذا خوردن نخوابید.

برترین روش برای درمان معده درد و یبوست چیست؟

برای برطرف یبوست روزه داران باید برای سحری و افطار از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایند. قبل از خوردن سحری، بعد از آن و از افطار تا شب حدود 8 لیوان آب میل نمایند. از خوردن دسر و شیرینی های چرب و بازاری اجتناب نمایند و سالاد، میوه و آبمیوه های طبیعی بیشتری در ماه رمضان مصرف نمایند.

آیا فردی که به اسهال مبتلا شده می تواند روزه بگیرد؟

در صورتی که اسهال فرد شدید باشد و بیشتر از 4 بار در روز باشد، ممکن است بدن فرد با مسائل شدید کم آبی روبرو گردد و از همین رو روزه گرفتن برای این افراد جایز نیست.

عوارض نخوردن سحری برای روزه داران چیست؟

نخوردن سحری موجب می گردد تا بدن شما در طول روز با کمبود شدید انرژی روبرو گردد و معده تحت فشار زیادی قرار بگیرد.

منبع: افق کوروش

به "9 علت معده درد و روزه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 علت معده درد و روزه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید