بدترین خوراکی ها برای هضم

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، مواد غذایی یکی از ضروری ترین نیازهای انسان است. اینکه چه تغذیه ای داشته باشید که انرژی دریافت کنید، احساس سرزندگی کنید و در عین حال هضم آن بسیار راحت باشد و به سیستم گوارش آسیب نزند، خیلی با اهمیت است. در این مقاله شما را با مواد غذایی آشنا می کنیم که هضم آنها سخت است.

بدترین خوراکی ها برای هضم

آشنایی با فرآیند هضم طبیعی غذا

بسیاری از افراد از شکل، اندازه، موقعیت و عملکرد معده و سایر اعضاء دستگاه گوارش خود، اطلاعات کمی دارند. برای بدست آوردن مواد مغذی از غذاهایی که می خوریم، ضروری است که این غذاها در بدن هضم شوند. ابتدا غذا باید به شکل مایع یا نیمه مایع تغییر یابد. سپس ترکیبات پیچیده و مرکبی مثل چربی ها و پروتئین ها باید به واحدهای شیمیایی کوچک تری تجزیه شوند که بتوانند به وسیله دیواره روده ها به جریان خون جذب شوند.

فرآیند هضم غذا از دهان آغاز میشود. در دهان، قطعات بزرگ غذا به وسیله دندان ها و زبان به قطعات کوچک تری تبدیل میشوند. غدد بزاقی ترشح بزاق به دهان را انجام می دهند تا بزاق با غذا مخلوط شود. این بزاق به دهان را انجام می دهند تا بزاق با غذا مخلوط شود. این بزاق باعث می شود که غذا راحت تر جویده شود.

وظایف معدهمعده به شکل یک کیسه عضلانی می باشد که عریض ترین قسمت دستگاه گوارش را تشکیل می دهد. معده دارای سه وظیفه عمده در فرآیند هضم غذا می باشد.

- معده بصورت یک محفظه ذخیره غذا عمل می کند بطوریکه ما می توانیم غذایی را که برای احتیاج چند ساعت ما کافی می باشد را در عرض چند دقیقه بخوریم.

- معده نقش مهمی در فرآیند شیمیایی و فیزیکی هضم غذا بر عهده دارد. غذا در معده تکه تکه و له میشود. مواد شیمیایی ساده تر یاری می نمایند. دیواره معده بطور طبیعی به علت داشتن یک لایه حفاظتی، از تهاجم اسید معده به آن جلوگیری می کند و نمی گذارد که زخم ایجاد شود. مری فاقد این لایه محافظتی می باشد و بنابراین به آسانی بر اثر اسید معده آسیب می بیند.

- غذا ممکن است چندین ساعت در معده باقی بماند و در طی این مدت، اسید معده باعث نابودی بیشتر باکتری ها و میکروبهای آن میشود. بزاق حاوی آنزیمی به نام آمیلاز بزاقی است که باعث آغاز هضم کربوهیدراتهایی مثل مواد قندی و نشاسته ها می شود. بزاق کمی حالت اسیدی دارد و در هنگامی که شما غذا نمی خورید، باعث میشود که دهان و دندان هایتان تمیز به جای مانده و از ایجاد جرم دندان نیز جلوگیری می کند. افرادی که دچار بیماریهایی هستند که ترشح بزاق دهانشان کاهش یافته است، گرفتار خشکی دهان، اشکال در قورت دادن و بلع مشکل غذا و افزایش فساد دندان می شوند.

به محض اینکه غذا در دهان جویده و نرم شد، زبان آن را به سمت عقب دهان و گلو می برد و از آنجا به وسیله عضلات مخصوص آن قسمت، به سمت مری فرستاده می شود. غذا به وسیله یک دریچه یک طرفه از مری وارد معده می شود. این دریچه را اصطلاحاً اسفنکتر تحتانی مری می نامند که از برگشت محتویات معده به مری در حالتی که معده منقبض می شود و یا وقتی که در حالت درازکشیدن قرار می گیریم، جلوگیری می کند.

در نهایت، غذا پس از مدتی که در معده نهاده شد و بصورت مایع عایدی به سمت دریچه دیگر معده که به آن اصطلاحاً دریچه پیلور گفته می شود، رفته و به وسیله آن وارد اثنی عشر می شود. به چند سانتیمتر ابتدای روده کوچک، اثنی عشر یا دوازدهه گفته می شود. وقتی غذا وارد اثنی عشر می شود، مواد شیمیایی به آن اضافه می شود تا حالت اسیدی آن را که از اسید معده به دست آورده است را خنثی نماید. بعلاوه آنزیمهایی که از لوزالمعده ترشح می شوند در قسمت اثنی عشر بر روی غذاها اضافه شده تا به هضم کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین ها یاری نماید.

صفرایی که از کبد می آید هم در این قسمت ترشح شده و باعث یاری به هضم چربی ها می شود سپس غذای هضم شده از روده کوچک که طول آن 6 متر می باشد عبور می کند. روده کوچک دارای طول خیلی بیشتری از روده بزرگ می باشد اما چون قطر آن کوچکتر از روده بزرگ است به همین علت به آن روده کوچک یا روده باریک گفته می شود. تجزیه شیمیایی غذاها در روده کوچک تکمیل می شود و مواد شیمیایی به دست آمده، جذب جریان خون و عروق لنفاوی می شوند.

وظایف اصلی روده بزرگ عبارتند از: باز جذب آبی که برای هضم غذا بکار رفته است و خشک کردن آن، بطوریکه مدفوع فقط دارای آب اندکی بشود.

اشکال در کجا می تواند رخ دهد؟تقریباً هر کسی گاهی اوقات دچار سوءهاضمه می شود که معمولاً بعد از مدت کوتاهی رفع می شود. بعد از خوردن یک غذای سنگین، ممکن است احساس نفخ یا بادکردن شکم داشته باشیم که با آروغ زدن، اندازهی از این احساس ناراحتی رفع می شود. بیشتر آروغهایی که ما می زنیم به علت بلع هوا در حین غذا خوردن ایجاد می شوند اما بعضی از این آروغها بر اثر واکنشهای شیمیایی که در معده رخ می دهند و یا به علت مصرف نوشابه های گاز دار ایجاد می گردند. راه چاره این مشکل، کمتر غذاخوردن، آهسته غذا خوردن و استفاده کمتر از نوشابه های گازدار می باشد.1

کدام خوراکی ها به سختی هضم می شوند؟مواد غذایی یکی از ضروری ترین احتیاجهای انسان است. اینکه چه تغذیه ای داشته باشید که انرژی دریافت کنید، احساس سرزندگی کنید و در عین حال هضم آن بسیار راحت باشد و به سیستم گوارش آسیب نزند، خیلی با اهمیت است.

شیرین نماینده مصنوعیجویدن بیش از حد آدامس بدون شکر -ساخته شده با سوربیتول- ممکن است شما را دچار دل درد و اسهال کند. خوراکی های ساخته شده با این شیرین نماینده های مصنوعی می توانند مسائل مشابهی ایجاد نمایند.

سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که در صورتی که در روز پنجاه گرم یا بیشتر سوربیتول بخورید، ممکن است اسهال شوید، هر چند بنا به گزارش ها حتی مقادیر خیلی پایینتر نیز در بعضی افراد موجب بروز مسائلی می شود.

فیبر زیادغذاهای سرشار از این کربوهیدرات سالم مانند غلات و سبزیجات، برای هضم مفید هستند. اما اگر اندازه زیادی از این خوراکی ها را بخورید، دستگاه گوارش شما ممکن است با مسائلی روبرو شود. در نتیجه ممکن است موجب نفخ و گاز معده شود. بنابراین اندازه فیبری که می خورید را به تدریج تنظیم کنید.

انواع لوبیاهالوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر سالم هستند، اما قندی نیز دارند که هضم آن سخت است و موجب گاز و نفخ معده می شود. بدن شما از داشتن آنزیم هایی که بتوانند آنها را بشنمایند محروم است. در عوض باکتری های موجود در روده این کار را انجام می دهند، که در این فرایند گاز آزاد می شود.

برای خلاص شدن از بعضی از قندهای مزاحم این نکته را در نظر بگیرید: حبوبات خشک را حداقل به مدت چهار ساعت خیس کنید و آب آن را قبل از پخت و پز دور بریزید.

کلم و هم خانواده آنکلم ها، مانند کلم بروکلی و کلم پیچ، دارای همان قندی هستند که حبوبات دارند. فیبر بالای آنها نیز می تواند هضم آنها را سخت کند. اگر به جای مصرف خام این دسته از سبزیجات آنها را بپزید، هضم آنها راحتر می شود.

فروکتوزهضم غذاهای شیرین شده با انواعی از شیرین نماینده ها، همانند سودا، آب نبات، آب میوه و شیرینی، برای بعضی افراد سخت است. این خوراکی ها می توانند به اسهال، نفخ و دل درد منجر شوند.

غذاهای ادویه داربعضی افراد پس از خوردن غذاهای ادویه دار دچار رودل یا سوزش سر دل میشوند، به ویژه هنگامی که این دسته از غذاها زیاد میل شوند. مطالعات نشان می دهند که ترکیب تندی به نام کپایسین که در فلفلهای تند وجود دارد، میتواند عامل بروز این مشکل باشد.

محصولات لبنیاگر مصرف محصولات لبنی موجب اسهال، نفخ و گاز معده شود، شما ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز باشید. این مشکل بدان معنی است که شما آنزیمی که هضم قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی را بر عهده دارد را ندارید.

از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید و یا با مشورت پزشک قطره یا قرص هایی که حاوی این آنزیم ها هستند را بهره ببرید.

قرص نعناعاین قرص ها می توانند عضلات بالای معده را شل نمایند مسئله ای که اجازه می دهد مواد غذایی به سمت مری برگردند. این مسئله می تواند موجب سوزش سر دل شود. دیگر چیزهایی که موجب بروز چنین مسئله ای می شوند شامل شکلات یا قهوه هستند.

کارشناسان می گویند در صورتی که وزن اضافی را کاهش دهید، وعده های غذایی سبکتری داشته باشید، و پس از غذا خوردن دراز نکشید، می توانید فشاری را که موجب برگشتن مواد غذایی به مری شود را کمتر کنید.2

خوراکی های اسیدیسس گوجه فرنگی و مرکبات شامل لیمو ترش، پرتغال و گریپ فروت اسیدی بوده و به مخاط معده آسیب رسانده و باعث ایجاد مسائل گوارشی می شوند. بسیاری از افراد نمی دانند که نوشیدنی های گازدار هم اسیدی هستند. لذا اگر معده درد دارید از خوردن غذاهای اسیدی بویژه نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کنید.

غذاهای چربغذاهای چرب انقباضات روده را در مرحله هضم تحریک می کند، به صورتیکه یا عمل دفع را کند نموده و یبوست را تشدید می کند یا به حرکت عضلات سرعت بخشیده و منجر به اسهال می شود.

این تاثیر به نوع چربی مصرف شده و مستعد بودن شما به یبوست یا اسهال بستگی دارد. زمانیکه با مشکل هضم روبرو هستید غذاهای کم چرب در منوی غذایی تان قرار دهید و وعده های کوچک غذایی در طول روز میل نمایید تا فشار کمتری به معده تان وارد شود. خوراکی هایی با چربی بالا همانند کره، بستنی، گوشت قرمز و پنیر را حداقل برای مدت کوتاهی مصرف نکنید.

غذاهای سرخ نمودهمساله سرخ کردنی ها مشابه غذاهای چرب است بدین صورت که به صورت هضم نشده در بدن حرکت نموده و منجر به اسهال می شوند یا به مدت طولانی در فرایند هضم مانده و احساس سیری و نفخ به ما می دهند. بسیاری از غذاهای سرخ شده فیبر پایینی داشته و برای هضم شدن به زمان بیشتری احتیاج دارند. طبق گفته دانشمندان عقل سلیم می گوید اگر مشکل سوء هاضمه دارید از این غذاها دوری جویید چرا که آنها زمان خالی شدن معده را کند می نمایند.

غذاهای فرآوری شدهاگر شما دچار یبوست می شوید، بایستی از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید زیرا این دسته از غذاها عاری از فیبر بوده و کنترل حرکات روده را با مشکل روبرو می کند.

غداهای فرآوری شده حاوی نگهدارنده و رنگ های مصنوعی بوده و تاثیراتشان بر آن دسته از افراد که به افزودنی ها حساس می باشند واضحتر خواهد بود. گفتنی است که غذاهای بسته بندی شده نیز حاوی لاکتوز است که باعث ایجاد گاز شده و ناراحتی های گوارشی ای را که با آن درگیر هستید، شدت می بخشد.

کافئینکافئین حرکت روده را تحریک می کند و محتویات روده را سریع تر دفع می کند، لذا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به اسهال شود. درصورت استفاده از قهوه بدون کافئین نیز باید دقت کنیم، زیرا این مواد نیز همچنان حاوی اندازهی کافئین هستند. به یاد داشته باشید که چای، نوشابه و شکلات دیگر منابع تامین کافئین بوده و تا زمان رفع شدن مسائل گوارشی باید کنار گذاشته شوند.3

پی نوشت:

1.www.rpsi.razavi.ir

2.www.rastineh.com

3.www.orkidehrestaurant.com

منبع: راسخون

به "بدترین خوراکی ها برای هضم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدترین خوراکی ها برای هضم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید