تعزیه میمه، منحصر به فرد در کشور

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، ابراهیم(ع) از جانب پروردگار مامور به ذبح اسماعیل(ع) و قربانی کردن آن شد، اما خداوند پسر را به پدر بخشید و وعده ذبحی عظیم، از ذریه اش را به خلیل الله(ع) داد.

تعزیه میمه، منحصر به فرد در کشور

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، آری محرم، ماه تحقق وعده الهی است، خداوند سبحان در ماه محرم سال 61 هجری قمری وعده اش به حضرت ابراهیم(ع) را عملی می نماید. تجلی آیه شریفه فدیناه بذبح العظیم(107 سوره صافات) دردانه فاطمه الزهرا(ص) است.

نوحه خوانی، زنجیرزنی، سینه زنی، تعزیه خوانی و ... آئین های سوگواری و عزاداری محرم برای سیدالشهدا(ع) با آداب و رسوم خاص هر منطقه است. در فلات مرکزی ایران در شهر میمه با قدمتی چندین هزار ساله، تعزیه خوانی روشی برای به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و یارانش است.

هنر میمه خاص و زبانزد است، از قالی ذهنی بافت میمه که مختص این دیار است تا سوگواری اباعبدالله(ع) که به صورت تعزیه ای منحصربه فرد اجرا می گردد.

سهراب مقصودی تعزیه خوان 68 ساله، درگفت و گو با خبرنگار وبلاگ کاتالوگ، اظهار کرد: قدمت تعزیه در شهر میمه 233 سال است. نسخه های کنونی تعزیه را اولین بار صدرالاسلام شهیدی از اصفهان به میمه آورد و میرزاحسن شهیدی این نسخ را بازنویسی کرد واین نسخ در سال 74 به عنوان نسخ برتر تعزیه برگزیده شد.

وی با 40 سال سابقه تعزیه خوانی، نوع پوشش تعزیه خوانان شهر میمه را منحصر به فرد دانست و گفت: در همه جای ایران تعزیه خوانان لباس رزم بر تن می نمایند، اما در میمه، لباس امام حسین و یارانش رزم جامه نیست، آن ها لباسی ساده از عبا، ردا، عمامه و شال کمر و به رنگ سبز برای بیان مظلومیت و حقانیت امام و یارانش به تن می نمایند و لباس مخالف خوانان اکثرا به رنگ قرمز است.

مقصودی توضیح داد: توجیه این نوع پوشش تعزیه خوانان هدف اباعبدالله (ع) و خاندانش برای ارشاد است که آنان را راهی کوفه کرد و قصد جنگ نداشتند، اما دشمن راه را بر آنان بست و جنگ را بر امام و یارانشان تحمیل شد.

وی صدای موافق خوانان را آرام و محزون و مخالف خوانان را پرخاشگر و سنگین اعلام کرد و اضافه کرد: تعزیه خوانی میمه به صورت شبیه خوانی است نه تئاتر و همه بازیگران نقشی از نسخه را در آن می خوانند.

مقصودی به تعزیه 10 روز اول محرم اشاره نمود و گفت: در این دهه هر روز تعزیه ای با نام مختص آن اجرا می گردد.

وی توضیح داد: در روز اول، تعزیه پسرفروشان، روز دوم مسلم ابن عقیل، روز سوم دوطفلان مسلم، روز چهارم حجه الوداع، روز پنجم حر، روز ششم، وهب، روز هفتم علی اکبر، روز هشتم قاسم، روز نهم ابالفضل (ع)، روز دهم امام حسین(ع) اجرا می گردد.

تعزیه میمه، منحصر به فرد و سنتی خوان

رضا توکل 67 ساله، دیگر تعزیه خوان میمه ای نیز، اظهار کرد: متون و دست نوشته ها با جوهر و قلم ریز دست ساز بر روی پاپیروس اصل نوشته شده است. این متون به صورت عتیقه نگهداری می گردد و محتوای آن رسا، کامل و شفاف است.

خادم حرم امام حسین(ع) که 50 سال سابقه تعزیه خوانی دارد، تعزیه میمه را منحصر به فرد و سنتی خوان دانست و اضافه کرد: اشعار تعزیه میمه بر اساس دستگاه های آواز ایرانی نوشته شده و تقریبا همه این دستگاه های موسیقی در آن اجرا می گردد.

این استاد دانشگاه، آلات موسیقی در تعزیه را طبل و سنج اعلام کرد و ادامه داد: طبل ها به ریتم پای اسب و نوای کوچ، ظفر، جنگ و بشارت نواخته می گردد.

در 30 دیماه 97، طبالی برای سوگواری امام حسین(ع) در میمه، به شماره 1721 در فهرست میراث ناملموس کشور نیز ثبت شده است. همه ساله در روز عاشورا همه هیئت ها در میمه متحد شده و برگرد مسجدجامع به عنوان نماد توحید جمع می شوند و علاوه بر بهره مندی از تعزیه خاص و منحصر بفرد میمه با نوحه خوانی، زنجیرزنی و سینه زنی به سوگ سرور و سالار شهیدان می پردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تعزیه میمه، منحصر به فرد در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعزیه میمه، منحصر به فرد در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید