سحری چی بخوریم؟ معرفی چند غذای ساده و مناسب برای سحری در ماه رمضان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، روزها و ساعت های طولانی به خصوص در فصل گرما ممکن است برای روزه داران مسائلی را به همراه داشته باشد. تشنگی، گرسنگی، سردرد و سرگیجه و ضعف و بی حالی از جمله مسائلی است که ممکن است با آن رو به رو شوید. اما با یک برنامه ریزی صحیح و درست تا حد زیادی می توان جلوی این مسائل را گرفت و ضیافت افطار و سحر را به سلامتی برگزار کرد.

سحری چی بخوریم؟ معرفی چند غذای ساده و مناسب برای سحری در ماه رمضان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بین وعده افطار تا سحر یاری بسیار زیادی به ارتقا سلامت جسمانی روزه داران می نماید. به طوری که روزه داران با پیروی از یک الگوی تغذیه ای مناسب می توانند به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن هم دست پیدا نمایند. برای همین در این مقاله سعی کردیم تا به این سوال پرتکرار شما یعنی سحری چی بخوریم پاسخ دهیم و تمام نکاتی که باید درباره این وعده بدانید را در اختیاران بگذاریم و بعلاوه چند غذای مقوی و ساده مناسب این وعده به شما معرفی کنیم.

اهمیت وعده سحری برای روزه داران

روزه داران باید بدانند روزه گرفتن بدون سحری عوارض زیادی دارد و اصلا هنر نیست. حذف کردن وعده سحری یا سبک در نظر گرفتن آن باعث می گردد در طول روز انرژی کافی نداشته باشید و بدن تان از نظر اندازه آب هم دچار اختلال و کمبود گردد. علاوه بر کاهش سطح انرژی و ضعف بدن، سردرد، یبوست و اختلال در سیستم متابولیسم بدن از جمله نتایج اهمیت ندادن به وعده سحری است. بنابراین خوردن سحری در روزه داری یکی از شاخص های سلامتی است که می تواند به روزه داری بهتر و سالم تر یاری زیادی کند. البته کسانی که وعده سحری می خورند هم باید اصولی را رعایت نمایند تا هنگام روزه داری اذیت نشوند. برای مثال وعده سحری باید علاوه بر این که مقوی و با ارزش غذایی بالا باشد، باید کم حجم و ساده باشد.

سحری چی بخوریم؟ خصوصیات وعده سحری و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

سحری چی بخوریم تا انرژی کافی برای کل روزمان را تامین کنید؟ باید توجه کنید که غذای سحری اصلا نباید حجم زیادی از یک نوع غذا باشد بلکه باید همراه دیگر مواد غذایی با تنوع غذاها باشد. یک وعده غذایی خوب و مناسب که در عین مفید و با ارزش بودن خوش طعم و لذت بخش باشد و روزه اولی ها را هم تشویق کند.

میزان کافی کربوهیدرات، پروتئین گیاهی و حیوانی، فیبر، چربی های مفید و نوشیدنی مناسب برای برطرف تشنگی از نکات مهمی است که حتما باید در وعده سحری گنجانده گردد. خوردن شکر و به اصطلاح شیرینی جات و مواد غذایی شور برای سحر مناسب نیست چون در طول روز علاوه بر تشنگی احساس خوبی به روزه دار نمی دهد. پروتئین حیوانی شامل انواع گوشت سفید و قرمز، پروتئین گیاهی شامل حبوبات و سویا، کربوهیدرات شامل انواع غلات و نان و برنج، فیبر شامل میوه ها و سبزیجات و روغن ها و چربی های مفید شامل انواع آجیل، روغن زیتون و کنجد و انواع روغن های طبیعی گیاهی و حیوانی است.

یک نکته مهم برای خوردن سحری این است که چون وعده سحر بلافاصله بعد از خواب خورده می گردد، بهتر است که با مایعات گرم آغاز گردد. یک فنجان دمنوش یا آب ولرم یا چای می تواند آغاز نماینده خوبی برای وعده سحر باشد. دقت کنید که بعد از خوردن وعده سحری نباید با شکم پر خوابید. بهتر است حدود نیم ساعت تا یک ساعت بیدار بمانید و بعد بخوابید. چون بدن به اضافه کردن همچین وعده ای در شب و حذف کردن وعده های دیگر عادت ندارد، اگر ناراحتی معده دارید حتما با پزشک تان مشورت کنید. البته برای کسانی که مشکل معده هم ندارند چون سحری وعده ای نامعمول است و معده و بدن به آن عادت ندارد، طبیعی است که در روزهای اول خوردن آن سخت باشد. اما به مرور بدن به آن عادت می نماید.

یکی از راه های مبارزه با تشنگی در ماه رمضان که از خوردن غذاهای نیمه آماده مثل غذاهای فست فودی و غذاهای سرخ شده و شور تا حد امکان در وعده سحر جلوگیری کنید. این غذاها در طول روز به شدت شما را تشنه و کلافه خواهد نمود.

نکته مهم دیگر در خوردن سحری این است که آرام جویده گردد. غذایی که آرام جویده گردد هر چند که کم باشد تا ساعت ها شما را سیر نگه می دارد. اما غذایی که تند تند و به خصوص با آب زیاد خورده گردد، بخش زیادی از آن بدون این که تبدیل به انرژی گردد، به صورت هضم نشده دفع می گردد. علاوه بر این غذای هضم نشده با ورود به روده به وسیله باکتری های روده هضم می گردد که گاز زیادی فراوری می نماید و باعث ایجاد نفخ در بدن می گردد. بنابراین هر لقمه را حدود 30 بار بجوید.

از پرخوری در وعده سحری دوری کنید چرا که یکی از معضلاتی است که باید جدی گرفته گردد. پرخوری نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث ضعف و پرخاشگری در طول روز می گردد. به خصوص اگر هنگام پرخوری نوشیدنی هایی مثل دوغ و نوشابه و آب مصرف کنید، آنگاه بازگشت اسید به معده یا همان ترش کردن اتفاق می افتد. به طور کلی مایعات را بعد از وعده سحری بنوشید.

برای وعده سحری چی بخوریم؟

انواع خورش های خوشمزه ایرانی و غذاهای ترکیبی پلویی

خورش قیمه، قورمه سبزی، فسنجان، خورشت کرفس یا کنگر، قیمه نثار و انواع غذاهای ترکیبی پلویی مثل لوبیا پلو، آلبالو پلو، زرشک پلو با مرغ، کته گوجه و ته چین از جمله غذاهایی هستند که برای وعده سحری مناسب هستند. اما به شرطی که چرب و شور نباشند. اگر به جای برنج سفید از برنج قهوه ای بهره ببرید بهتر است چون ارزش غذایی آن بالاتر است.

سالادهای پروتئینه تهیه شده با تخم مرغ یا حبوبات

تخم مرغ آب پز یا نیمرو علاوه بر این که سرشار از پروتئین است، میزان قابل توجهی از ویتامین و مواد غذایی مورد نظرتان را تامین می نماید و باعث می گردد تا مدت ها سیر بمانید. ترکیب تخم مرغ با حبوبات که خودشان پروتئین گیاهی محسوب می شوند همراه انواع سبزیجات گزینه بسیار مناسبی برای سحری است. سالادهای پروتئینه علاوه بر اینکه پروتئین مورد نیازتان را فراهم می نمایند بلکه سرشار از فیبر هستند. دستورالعمل تهیه آن ها هم بسیار ساده است و برای یک وعده سحری حاضری بسیار مناسب هستند.

اوتمیل

اوتمیل نه تنها پروتئین زیادی داشته و فواید زیادی برای بدنتان دارد بلکه خیلی سریع آماده می گردد. اسموتی اوتمیل هم می تواند یک گزینه خوب همراه موز و شیر و انواع آجیل باشد.

سحری چی نخوریم؟

در ماه مبارک رمضان بهتر است از مصرف برخی غذاها برای وعده سحری اجتناب کنید. برای مثال بهتر است غذاهایی مانند کباب و جوجه کباب، چای پررنگ، خامه و سس مایونز، سوسیس و کالباس را در برنامه غذایی خود نداشته باشید زیرا باعث تشنگی زیاد شما در طول روز خواهند شد. نباید فراموش کنید که در ماه رمضان حتما سحری میل کنید و به بایدها و نبایدها و نکاتی که در این مقاله گفته شد، حتما توجه کنید. طاعات و عباداتتان قبول درگاه حق.

منبع: کتاب کاله

به "سحری چی بخوریم؟ معرفی چند غذای ساده و مناسب برای سحری در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سحری چی بخوریم؟ معرفی چند غذای ساده و مناسب برای سحری در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید