طرح های معاونت علمی برای حل مسائل در سیستان و بلوچستان

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، به گزارش خبرنگار مهر، استان سیستان و بلوچستان با وسعتی معادل 187 هزارو 502 کیلومتر مربع 11.5 درصد مساحت کل کشور را دارا ست. از کل مساحت استان 2.15 درصد را اراضی کشاورزی 54.66 درصد را مرتع و 33.5 درصد را جنگل تشکیل می دهد.

طرح های معاونت علمی برای حل مسائل در سیستان و بلوچستان

این استان با داشتن 123 هزار و 254 هکتار اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه 23 را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است. منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 18043695 هکتار است که 10565103 هکتار آن را مرتع و1208685 هکتار را جنگل تشکیل می دهد.

سهم ارزش اضافه کرده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان حدود 14 درصد است. 18 درصد از جمعیت شاغل استان، در بخش کشاورزی فعالیت می کنند. استان سیستان و بلوچستان از جمله استان های بیابانی کشور است که با خصوصیاتی همچون کمی نزولات جوی، درجه حرارت بالا، رطوبت نسبی اندک و پوشش گیاهی فقیر و فرسایش آبی و بادی شناخته شده است.

سطح بیابان های استان حدود 6.4 میلیون هکتار است که 32 درصد سطح استان را به خود اختصاص می دهد که یک میلیون هکتار آن شنزارها است؛ از مهم ترین معضلات موجود می توان هجوم شن های روان به اراضی کشاورزی، اماکن مسکونی (خصوصاً روستاها)، مناطق صنعتی، راه های مواصلاتی و … اشاره کرد.

دکتر فرود شریفی، رئیس انجمن علمی خشکسالی و تغییر اقلیم و مسئول کارگروه خشکسالی و تغییر اقلیم ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متوسط بارندگی در استان سیستان و بلوچستان حدود 104 میلی متر است. باتوجه به قرار دریافت استان در یک اقلیم خشک نوسانات بارندگی سالانه در این خطه از کشور بسیار بالا بوده و درنتیجه این امر جمعیت 800 هزار نفری زاهدان و 400 هزار نفری زابل و اطراف آن را دچار مشکل کم آبی کرده، به نحوی که در حال حاضر 900 روستای استان در تامین آب شرب با مشکل روبرو هستند و آبرسانی سیار دارند.

وی افزود: آب شرب 6 شهر وابسته مستقیم به آب چاه نیمه است و در زاهدان 3 دستگاه آب شیرین کن بکارگیری شده تا بخشی از آب شرب ساکنین را تولید کند.

شریفی با بیان اینکه بصورت تعیین تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان وابستگی زیادی به آب چاه نیمه ها دارد، گفت: بخش دیگر تامین آب این استان وابسته به منابع آب زیرزمینی است که عمدتاً شور تا لب شور است؛ از طرفی بدلیل دمای زیاد و وجود بادهای 120 روزه، تبخیر آب از سطح روباز چاه نیمه ها را در هر سال حدوداً 4 متر کرده است. با توجه به وسعت مخازن، هر ساله حدود 300 میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده چاه نیمه ها تبخیر می شود.

وی ادامه داد: آب موجود در چاه نیمه ها وابسته به وجود آب در کشور افغانستان و رها سازی از بالادست است و همان میزان آب دارای نوسان که به این چاه نیمه ها وارد می شود در معرض تبخیر واقع شده است و عجیب تر اینکه وجود چشمه آرتزین در 100 متری ساحل چابهار که از کف دریا بیرون می آید حکایت از فرار آب زیرزمینی این منطقه به خارج از استان را دارد.

مسئول کارگروه خشکسالی و تغییر اقلیم ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ادامه داد: روان آب ها نیز پس از وقوع بارش (که در زمان کوتاه اتفاق می افتد) و به دلیل نفوذپذیری کم منطقه بصورت سیل از دسترس خارج و بخشی از آب های سطحی در منطقه میرجاوه از کشور خارج می شود.

شریفی با تاکید بر اینکه این استان پتانسیل فراوانی برای اجرای طرح های فناورانه در راستای برطرف مسائل دارد، افزود: با توجه به این مسائل، طرح هایی که از طرف معاونت علمی در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته مشتمل بر طرح هایی است که می تواند مسائل این استان را برطرف سازد.

وی با اشاره به برخی از این طرح ها گفت: کاهش تبخیر از چاه نیمه ها، گلخانه های کوچک مقیاس و پرورش آبزیان در مقیاس خانگی، استفاده از آب شیرین کن های با راندمان بالا، توسعه کاشت گیاهان کویری، توسعه فناوری های اکتشاف و بهره برداری از آب های ژرف، استفاده از سلول های فتوولتائیک و… از طرح هایی هستند که قابلیت اجرا در این استان را دارند.

رئیس انجمن علمی خشکسالی و تغییر اقلیم تاکید کرد: بدیهی است این اقدامات با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و مشارکت مردم بومی استان در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "طرح های معاونت علمی برای حل مسائل در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های معاونت علمی برای حل مسائل در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید