فوائد گوجه فرنگی در سلامت

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، گوجه فرنگی لذیذ قرمز یا زرد، که به صورت خام یا پخته خورده می گردد، ارزش غذایی بالایی دارد. گوجه فرنگی جزء مواد تشکیل دهنده مهم چندین غذا در سراسر دنیا در نظر گرفته می گردد. اگر علاقه داشته اطلاعات باارزشی در

فوائد گوجه فرنگی در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گوجه فرنگی لذیذ قرمز یا زرد، که به صورت خام یا پخته خورده می گردد، ارزش غذایی بالایی دارد. گوجه فرنگی جزء مواد تشکیل دهنده مهم چندین غذا در سراسر جهان در نظر گرفته می گردد. اگر علاقه داشته اطلاعات باارزشی در مورد این سبزی جادویی بدست آورید، این مقاله را مطالعه نمایید.

گوجه فرنگی که بومی آمریکای جنوبی است، متعلق به خانواده نایت شِید یا تاجریزی است و به صورت نامنظم و پراکنده (نرم ساقه، تاک) می روید. و یکی از گیاهانی است که بیشترین کشت را در جهان به خاطر میوه آن که از نظر ما نوعی سبزی است، دارا می باشد. در حال حاضر حدود هزار گونه کشاورزی از آن وجود داشته که مناسب شرایط رشد متفاوتی هستند. مقدار های گوجه فرنگی می تواند از قطر 5 میلی متر تا 6 سانتی متر متغیر باشد. رنگهای گوجه فرنگی هم مختلف بوده و به بشقاب غذا روح می بخشند، این رنگها، زرد، قرمز، نارنجی، سبز، و بعضی رنگ های زینتی سیاه، صورتی، سفید و بنفش، با نقش و نگارهایی را شامل می گردد. از تمام این انواع، گوجه فرنگی های قرمز، زرد، سبز و نارنجی عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرند. برخلاف میوه های دیگر، گوجه فرنگی کمی تلخ و اسیدی یا ترش مزه بوده که در طول طبخ ملایم می گردد. گوجه فرنگی نه تنها به خاطر رنگ، طعم و مزه اش جهت طبخ غذا مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه به علت فوائد فراوانی که در سلامت دارد، مصرف می گردد.

حقایق تغذیه ای

جدولی که در ادامه آمده است برای یک فنجان گوجه فرنگی خرد شده یعنی معادل 180 گرم است.

مواد مغذی ارزش غذایی

کالری 4ر32 کالری

پروتئین 6ر1 گرم

کربوهیدرات 1ر7 گرم

پتاسیم 427 میلی گرم

کلسیم 0ر18 میلی گرم

مهمیم 8ر19 میلی گرم

فسفر 2ر43 میلی گرم

فلوراید 1ر4 میکروگرم

ویتامین A 1499 واحد بین الملل (IU)

ویتامین C 9ر22 میلی گرم

ویتامین K 2ر14 میکروگرم

فولات 0ر27 میکروگرم

فواید سلامتی بخش

اعتقاد بر این است که لیکوپن، کاروتینوئید موجود در گوجه فرنگی به پیشگیری از سرطان یاری می نماید، به این علت که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد. لیکوپن به محافظت از سلول ها و دیگر ساختارهای بدن در برابر اکسیداسیون مرتبط با آسیب و رادیکال های آزاد معروف به آسیب رسان به سلول های سفید خون یاری می نماید. شکل پخته شده گوجه فرنگی با فرو ریختن دیواره های سلولی خود (گوجه فرنگی)، بیشتر از شکل خام آن، مقادیر بالایی کاروتینوئید تجمع یافته را آزاد می سازد. مصرف مرتب آن با مقداری چربی، لیکوپن را قادر می سازد که بهتر جذب گردد. انواع اورگانیک گوجه فرنگی و محصولات آن خواص ضد سرطانی بیشتری نسبت به گونه های معمولی پرورش داده شده، دارند. لیکوپن بعلاوه به پایین آوردن خطر شکل گیری سایر سرطان ها، خصوصاً سرطان های پروستات، معده، راست روده و سرطان ریه یاری می نماید.

گوجه فرنگی بعلاوه دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها نقش عمده ای در جلوگیری از بیماری های قلبی هم ایفاء می نمایند، به این علت که خطر ابتلا به آترواسکلروز (تنگی عروق و رگ ها) را کاهش می دهند. از آنجا که این سبزی سرشار از پتاسیم، نیاسین، ویتامین B6 و فولات است، به کاهش سطوح کلسترول بالا و فشار خون بالا یاری کرده و در واقع خطر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهند.

یک منبع غنی از ویتامین K به حفظ لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی یاری می نماید. فولات موجود در این سبزی خطر نقص بالقوه مغز در جنین را کاهش می دهد. آب گوجه فرنگی و گوشت آن در بسیاری از محصولات ضد پیری و ضد آفتاب یافت می شوند، از اینرو مصرف مرتب آن از پوست در برابر اشعه های مضر یو وی (UV) محافظت کرده، چین و چروک های زودرس را کاهش داده، آفتاب سوختگی را درمان و آرام ساخته و خاصیت ارتجاعی و بافت کلی پوست را بهبود می بخشد. گوجه فرنگی به اسم تصفیه نماینده طبیعی خون، به سم زدایی از این سیستم از تمام ناپاکی ها یاری کرده و سلامت دستگاه گوارش را با جلوگیری از بروز اسهال و یبوست حفظ می نماید. مطالعات انجام شده، نشان می دهند که مصرف منظم آن بعلاوه به کاهش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری و سرطان مثانه یاری کرده و سنگ کیسه صفرا را حل می نماید. مصرف آن بدون دانه، باعث کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می گردد.

گوجه فرنگی میوه یا سبزی (بسته به نظر شما) همه کاره بوده و می توان آن را به صورت خام، پخته شده، پودر خشک شده موجود در پاکتهای سوپ آماده، و حتی به صورت آب گوجه فرنگی مصرف نمود. گوجه فرنگی در تمام طول سال در دسترس بوده و قیمت آن پایین می باشد، آن را خواه به صورت تازه و یا کنسروی هر روز مصرف کرده تا از حداکثر فوائد سلامتی بخش آن برخوردار شوید.

منبع: راسخون

به "فوائد گوجه فرنگی در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد گوجه فرنگی در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید