نمک حمام چیست و چگونه باید مصرف گردد

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، این روزها بسیاری از مردم از نمک حمام استفاده می نمایند، زیرا آوازه خواص خوب این نمک ها همه جا پیچیده و کمتر کسی است که نام این محصول را نشنیده باشد. نمک ها، از دیرباز یکی از باارزش ترین کالاهای تجاری بوده اند.

نمک حمام چیست و چگونه باید مصرف گردد

با این حال، بسیاری از افراد گمان می کنند که نمک تنها محدود به انواع خوراکی آن است. (البته این نمک، با انواع خوراکی که به صورت روزانه مصرف می کنیم کاملا فرق دارد.) در حالی که نمک ها با توجه به مشتقات و عناصر ترکیبی خود، به چند دسته تقسیم می شوند و خواص درمانی بسیاری دارند.

تاریخچه نمک حمام

نمک حمام یا نمک اپسوم، برای اولین بار در سال 1618 میلادی در شهر اپسوم کشور انگلیس کشف شد. نمک اپسوم به وسیله هنری ویکر در Epsom Common کشف شد که در حال گله داری گاوهای خود بود که به طور تصادفی با یک حوضچه برخورد کرد. اما، با وجود شرایط خشک، دام های او از نوشیدن آب به ظاهر تمیز و زلال خودداری کردند.

او متوجه شد که آب تلخ است و هنگامی که تبخیر می شود، یک ماده سفید (نمکی) از خود خارج می نماید. این ماده سفید بعد از تحقیقات به نمک اپسوم معروف شد.

بعضی تاریخچه استفاده از نمک حمام را به سالیان دورتری نسبت داده اند، یعنی زمانی که سقراط دانشمند بزرگ جهان استفاده از نمک دریا را برای تسکین دردهای بیماران مختلف خود به کار می برد و آنها را داخل آب دریا می برد تا شفا پیدا کنند.

در بعضی از اسناد تاریخی نیز آمده است که نخستین بار 270 سال بعد از میلاد مسیح در چین مورد استفاده قرار می گرفت. از همه این تاریخ ها می توان دریافت استفاده از این نمک این ماده معجزه گر به زمان های بسیار دوری می رسد.

ترکیب شیمیایی نمک اپسوم

نمک اپسوم یک نمک معدنی طبیعی است که از منیزیم، اکسیژن و گوگرد تشکیل شده است. از نظر شیمیایی به عنوان سولفات منیزیم شناخته می شود و دارای ساختار شیمیایی نمک است. ظاهری فیزیکی مانند نمک خوراکی دارد اما به علت تلخ بودن به صورت خوراکی مصرف نمی شود.

نمک حمام

همانطور که از نام این نمک پیداست این نمک برای حمام استفاده می شود و کاملا با نمک خوراکی متفاوت هستند و نباید خورده شوند. نمک خوراکی معمولا ترکیبی از سدیم کلرید هستند. در حالی که نمک های حمام بسیار تلخ اند و از سولفات منیزیم (نمک اپسوم) یا نمک دریا تولید می شوند. این نمک ها، قدرت انحلال پذیری بالایی دارد و به خوبی در آب گرم حل می شوند.

نمک حمام این روزها به شکل های و عصاره های متفاوت در بازار عرضه می شوند و قیمت مناسب و ارزانی دارند. شما می توانید نسبت به سلیقه خود هر نوع از این نمک های عصاره دار را بخرید. این نمک دارای عصاره و اسانس های زیادی همانند نعنا، لیمو، بلوبری، پرتقال، وانیل، قهوه، شکلات، اسطوخودوس و … وجود دارد.

خواص نمک حمام

فواید نمک حمام بی شمار است. از اهداف زیبایی گرفته تا بسیاری از کاربردهای احیا کننده، به جرات می توان گفت که این نمک های حمام در بیشتر نقاط جهان را طوفان به پا نموده اند.

نمک حمام دارای خواص بسیاری برای بدن و روان انسان است. افراد ورزشکار، کارمندان، خانم های شاغل و خانه دار و تمامی کسانی که روز پر از خستگی داشته اند می توانند برای کاهش خستگی و درد بدن، کاهش تورم و گرفتگی ماهیچه ها از نمک حمام استفاده کنند. نمک حمام، با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و ریلکس کردن سلول های ماهیچه ای، گرفتگی را تسکین می دهد.

از دیگر خواص نمک حمام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش خارش پوست بدن
  • جوانسازی پوست
  • لایه بردار
  • درمان بی خوابی و کاهش استرس و سر درد
  • تسکین درد و گرفتگی عضلات
  • یاری به درمان اگزما و مسائل پوستی
  • از بین برنده باکتری و بوی بد پا
  • حفظ الکترولیت بدن
  • روشن کننده پوست
  • سم زدا و ضد عفونی کننده

روش استفاده از نمک حمام

نمک اپسوم مانند هر نمک دیگر عمل می نماید. وقتی نمک را در آب می ریزیم در آن حل می شود و بسیاری از خواص یون های نمک، منیزیم و سولفات در آب حمام آزاد می شود. با خیساندن و حل شدن این نمک، فواید یون های منیزیم و سولفات جذب پوست شما می شود. شما می توانید از وان و تشت و یاهر چیزی که می توان نمک را در ان حل کرد استفاده و حمام کنید. یادتان باشد نباید مدت زیادی در آب نمک بمانید 10 الی 15 دقیقه می تواند برای یک فرد بالغ کافی باشد.

مقدار استفاده از نمک حمام:

بزرگسالان حداکثر دو فنجان نمک برای هر گالن آب گرم استفاده کنند. مقادیر بیشتر از این ممکن است باعث لزج شدن آب شده و درنهایت منجر به خشک شدن پوست بدن شود.

مقدار استفاده از نمک در غلظت های پایین تر:

  • 300 گرم یا 5/1 فنجان نمک در یک گالن آب
  • 1 فنجان با یک گالن آب
  • 2 فنجان در یک وان آب

خانم های باردار و افرادی که فشارخون پایینی دارند و یا بیماری خاصی دارند بهتر است با پزشک خود در خصوص استفاده از نمک حمام مشورت کنند.

توجه داشته باشید استفاده بیش از میزان از نمک حمام ممکن است باعث اضطراب و پریشانی، سوزش پوست، تهوع و مسائل حاد شود. پیشنهاد می شود بیشتر از 3 بار در هفته از این نمک استفاده نشود.

استفاده از نمک حمام برای نوزادان و بچه ها کم سن اصلا توصیه نمی شود مگر اینکه قبل استفاده از این نمک ها حتما با پزشک مشورت شود.

منبع: هفت گنج

به "نمک حمام چیست و چگونه باید مصرف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک حمام چیست و چگونه باید مصرف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید