اُفت 80 درصدی فراوری موتورسیکلت در کشور

به گزارش وبلاگ کاتالوگ، دبیر انجمن وارد کنندگان موتور سیکلت ایران گفت: بعضی از قوانین باعث تعطیلی متعدد کارخانجات و کاهش شدید فراوری موتور سیکلت شده است.

اُفت 80 درصدی فراوری موتورسیکلت در کشور

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ کاتالوگ، بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن وارد نمایندگان موتور سیکلت ایران در گفت وگو با وبلاگ کاتالوگ، گفت: از سال 95 تاکنون مصوبات و قوانین بدون نظر کارشناسی، برای فراورینمایندگان موتور سیکلت تصویب و اجرا شده است. این قانون باعث تعطیلی متعدد کارخانجات و کاهش شدید فراوری موتور سیکلت شد، به طوری که حدود 80 درصد حجم فراوری موتور سیکلت کاهش پیدا کرد .

او بیان نمود: در سال 95 مصوبه ممنوعیت استفاده از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بود که باید به انژکتوری تبدیل می شد. در جهان این قانون اجباری نیست، اما در ایران به دلیل وجود آلودگی هوا در کلانشهر ها، این قانون تصویب و اجرا گردد که به دلیل عدم امکان تامین سیستم سوخت رسانی انژکتوری از منابع تامین نماینده حدود 5 تا 6 ماه کارخانه ها تعطیل شدند .

ضیاء مقدم اظهار کرد: در سال 96 با توجه به توان و ظرفیت محدود آزمایشگاه های کشور برای آزمون های مرتبط، کارخانجات مجدد طی 6 ماه تعطیل شدند. در سال 97 به دلیل اجرای مصوبات استاندارد یورو 4 و قانون هوای پاک (اسقاط موتورسیکلت های فرسوده) شاهد تعطیلی چند ماهه خطوط فراوری کارخانجات بودیم. در مجموع حدود 21 ماه از سال 95 تاکنون کارخانه های فراوری موتور سیکلت به طور متناوب تعطیل شدند که در آمار فراوری هم تأثیر گذاشت.

دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران بیان نمود: موتور سیکلت های انژکتوری فراوری شده نیز به دلیل تکنولوژی جدید با استقبال کمی از سوی خریداران رو به رو شد که در نتیجه بازار خرید و فروش موتورسیکلت های کاربراتوری دست دوم، رونق یافت. این امر نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمکی نکرد بلکه منجر به افزایش آلودگی بیشتر نیز شد. این موضوع با اهداف ذکر شده در قانون هوای پاک مغایرت دارد .

دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران بیان نمود: طبق ماده 11 و 12 قانون هوای پاک، برای هر پلاکی که در کارخانه بر موتورسیکلت نصب می گردد باید یک گواهی اسقاط موتور سیکلت فرسوده هم نیز صادر گردد. در هیچ کدام از مراکز اسقاط موتور سیکلت فرسوده، گواهی اسقاط وجود نداشت تا شرکت ها بتوانند از آن ها خریداری نمایند .

او با اشاره به مسائل پیش روی اسقاط، ادامه داد: قیمت لاشه موتور سیکلت ارزان است به طوری که متوسط قیمت نوع معمولی تیپ کار بین 8 تا 10 میلیون تومان و قیمت لاشه آن 500 تا 600 هزار تومان است، در این صورت افراد، متقاضی اسقاط موتور سیکلت نیستند. دولت باید با افزایش قیمت لاشه و همچنین ارائه تسهیلات بسیار مناسب به متقاضیان، شرایط را برای اسقاط سریع موتورهای فرسوده فراهم کند .

ضیاء مقدم درباره واردات موتور سیکلت، گفت: هم اکنون مسائلی نیز در واردات قطعات موتور سیکلت وجود دارد و برند های معتبر اروپایی و آسیایی نیز به دلیل تحریم ها با فراورینمایندگان همکاری نمی نمایند .

دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در مورد ثبت سفارش موتور سیکلت، گفت: به دلیل افزایش توان فراوری کشور کوشش بر این است که قطعات بعضی از مدل هایی که قابلیت ساخت داشته باشد را بومی سازی کنیم، از این رو واردات این قطعات نیز نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است .

او درباره قاچاق موتور سیکلت، گفت: خوشبختانه قاچاق در این صنعت ضعیف است چرا که موتور سیکلت ها قابلیت شماره گذاری دارند. بخشی از قطعات موتور سیکلت ها در داخل فراوری و بعضی از منابع خارجی به صورت رسمی تأمین می گردد از این رو قاچاقی در این صنعت رخ نمی دهد .

،

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اُفت 80 درصدی فراوری موتورسیکلت در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُفت 80 درصدی فراوری موتورسیکلت در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید